Schepenverzekeraar E.O.C constateert forse stijging van het aantal stuurhutschades

E.O.C Onderlinge Schepenverzekeraar constateert een fors stijgende lijn in het aantal stuurhutschades in de beroepsvaart. “Afgelopen jaar hebben we behoorlijke schadebedragen op moeten nemen in de boeken. Ook omdat er behalve een kapotte stuurhut veelal schade aan een kunstwerk ontstaat. Schade voorkomen we allemaal graag, dus tijd voor een onderzoek”, schrijft  Marnix de Bakker, preventiemanager en marine-expert bij de verzekeraar, in de recente nieuwsbrief van E.O.C.

In de afgelopen vier jaar registreerde de onderlinge schepenverzekeraar 160 stuurhutschades, waarvan precies de helft een aanvaring met een kunstwerk betrof, zoals bruggen, sluizen, stuwen, waterkeringen en scheepsliften. In 67 gevallen ontstond de schade aan de stuurhut tijdens het laden en lossen en in de resterende 13 gevallen door een aanvaring met een ander vaartuig.  Vorig jaar steeg het aantal stuurhutschades voor het vierde achtereenvolgende jaar. In 2015 ontving E.O.C 33 schadeclaims, in 2016 37, in 2017 42 en vorig jaar 48.

Hoewel volgens De Bakker veel claimanten anders willen doen geloven, ontstaan de meeste schades doordat  het schip tegen het kunstwerk is  aangevaren en niet andersom.  “De oorzaken daarvan vinden we heel normaal.: menselijk falen of een technisch mankement aan het schip. Met menselijk falen bedoelen we onoplettendheid, onbekendheid met het vaargebied en onvoldoende reisvoorbereiding. Menselijk falen is dus eigenlijk een nette term voor een domme fout. Die maken we allemaal wel eens natuurlijk. Maat een schipper stoot zich toch heen tweemaal aan dezelfde steen kunstwerk? Want daar lijkt het nu namelijk wel op, met in vier jaar tijd 80 schademeldingen.”

In de nieuwsbrief geeft E.O.C. een aantal preventieve tips:

  • Bereid uw reis voor en blijf alert!
  • Ken de waterstand
  • Ken het vaargebied
  • Ken de hoogtes van uw schip
  • Ken de doorvaarthoogtes op uw route
  • Voorkom afleiding (door telefoon of televisie bijvoorbeeld)
  • Besef dat routine gevaar oplevert
  • Bespreek de reisvoorbereiding met uw personeel
  • Zorg dat uw personeel de gevolgen kent, zoals imagoschade, tijdverlet en geen inkomsten