Schadegarant maakt in nieuw samenwerkingsmodel voor het eerst onderscheid tussen cosmetische en niet cosmetische schades

Het nieuwe samenwerkingsmodel van Stichting Schadegarant is per 1 juli jl.  officieel van start gegaan. In het nieuwe samenwerkingsmodel wordt voor het eerst gedifferentieerd tussen cosmetische en niet-cosmetische schades. Ook wordt er gebruik gemaakt van de allernieuwste filtertechnieken op basis van machine learning, die Schadegarant in eigen beheer heeft ontwikkeld. “Dit past bij de vergaande professionalisering en modernisering in de samenwerking met de autoschadeherstelbranche”, aldus Schadegarant.

Herstelbedrijven kunnen kiezen voor welke vormen zij contracteren. Schadegarant werkt per 1 juli samen met 485 autoschadeherstelbedrijven en circa 1150 dealerbedrijven. Ook de allernieuwste filtertechnieken op basis van machine learning, die Schadegarant in eigen beheer heeft ontwikkeld, passen bij de vergaande professionalisering en modernisering in de samenwerking met de autoschadeherstelbranche, aldus de stichting.

 
Schadegarant heeft in het nieuwe samenwerkingsmodel ‘Kwaliteit en veiligheid’ als vierde hoofddoelstelling toegevoegd. De kwaliteit in de schadeherstelbranche staat onder druk en deze druk wordt alleen maar groter met de steeds complexere voertuigen, materialen en reparatiemethodieken. Om de kwaliteit en veiligheid te kunnen blijven garanderen zal de markt zich steeds meer gaan specialiseren waardoor samenwerking noodzakelijk blijft.Schadegarant meet de prestaties van de aangesloten autoschadeherstelbedrijven met behulp van eXperate. De ratingsystematiek die hier voorheen aan werd gekoppeld is in het nieuwe samenwerkingsmodel losgelaten. Voortaan wordt er ieder kwartaal een score (een getal) in plaats van een rating/classificatie (een letter) voor de bedrijven berekend. Deze verandering is tevens in het online zoekprogramma doorgevoerd.