Schadebehandelaar Rinus van der Burg (Allianz) krijgt na 45 ‘transportjaren’ passend afscheid met marktevent 

Met als bijzondere titel ‘Rinus zwaait af’ heeft AGCS/Allianz afgelopen dinsdag (9 oktober jl.) geheel in de geest van Rinus van der Burg, die de afgelopen 45 jaar werkzaam is geweest als schadebehandelaar, voor de relaties een marktevent georganiseerd, waarin kennisoverdracht over het transportverzekeringsvak centraal stond.

Tijdens de met bijna 150 gasten druk bezochte bijeenkomst vonden na het welkomstwoord door Arthur van Essen, Country Manager Netherlands, een vijftal korte presentaties plaats met een licht educatief karakter. Zo gaf directeur Niek Vonk een toelichting op de activiteiten van Allianz Nederland Marine, en vertelden de beide advocaten Jolien Kruit (Van Traa) en Bram Mulder (Codex Mulder) ieder voor zich een leerzaam praktijkverhalen. Eerstgenoemde belichtte een omvangrijke en gecompliceerde lading- en aansprakelijkheidsschade als gevolg van piraterij (m.s. Rosalia D’Amato), waardoor de lading negen maanden te laat op bestemming aankwam. De totale schade aan lading (waardevermindering door broei en lagere marktprijzen), averij grosse (o.a. losgeld piraten en kosten onderhandelaars) en aansprakelijkheid jegens verschillende derden bedraagt ruim 20 miljoen euro. De zaak loopt nog. De les die hieruit volgens haar  te trekken valt: “Besteedt aandacht aan contracten, een goede samenwerking tussen partijen loont en ervaring, kennis, goede contacten en de wil om tot een oplossing te komen zijn van onschatbare waarde. En bij dat laatste zijn mensen als Rinus van groot belang.”

De inmiddels de 80 jaar  gepasseerde advocaat Bram Mulder (Codex Mulder) vertelde op ludieke wijze over ‘een onmogelijke juwelenroof’ uit het zowel met beveiligers, een alarminstallatie als bewakingscamera’s beveiligde Haagse Museum Museon in 2002, waarbij voor ongeveer 6,5 miljoen euro aan sieraden werd buit gemaakt. De bewakingscamera’s bleken onder meer niet zo te fungeren als door de fabrikant was verteld, waardoor de slimme criminelen na het kopen van een kaartje ter plekke goed konden zien hoe deze te omzeilen was. Opmerkelijk gegeven: de schade werd uiteindelijk verdeeld over  de verzekeraars (50%), de makelaar (30%) en het museum (20%). Wat Arthur van Essen tot hilariteit van de zaal deed opmerken: : ‘Waar zie je dan nog,  een makelaar die aan een schade meebetaalt’.

Leerzaam was ook de case van de EMSOON die tegen een spoorbrug aanvoer in het Duitse Weener (vlak bij provincie Groningen), dat uit de doeken werd gedaan tijdens een tweegesprek tussen Arthur van Essen en Rinus van der Burg. De schade van deze eveneens gecompliceerde schade was hoog (30 miljoen euro) maar de vervanging hiervan was in de ogen van velen in de regio een aanmerkelijke verbetering voor de infrastructuur. Een voorbeeld van ‘geluk bij een ongeluk’ derhalve. Gevraagd naar wat hij op basis van zijn ervaringen als schadebehandelaar aan de markt zou willen meegeven, antwoordt hij: “Maak een zaak eenvoudig, haal de essentiële zaken eruit,  en heb er een overtuiging bij. En blijf altijd met elkaar in gesprek.”

Tenslotte las Marcel Grondman (Meijers) zijn voorwoord voor dat hij heeft geschreven in een speciaal boekje met als titel ‘Rinus van der Burg, een terugblik op 45 jaar transportschade’. Hierin werd de 45-jarige carrière belicht van Rinus en staan een elftal ‘schades uit eigen werk’ beschreven. Ook daarin kwam het credo van de schadebehandelaar – “hoe complex een schade ook is, het doel is in gezamenlijk overleg met klant en makelaar tot een oplossing te komen” -overduidelijk naar voren. Grondman (midden) overhandigde het eerste exemplaar van het boekje aan Rinus van der Burg (links op foto Arthur van Essen. Alle aanwezigen kregen het 20 pagina’s  tellende boekje.

Op de foto onder een beeld van de ‘volle vak’in het VNAB Kennis- en Ontmoetingscentrum tijdens de lezing van Bram Mulder

Rotterdam 09-10-2018
Fotografie Raphael Drent