Rob Vlek en Thé van Steen (HHG en Ureco): Er zijn nog volop besparingen te realiseren in het schadeproces

 “Ik ben er voor de volle honderd procent van overtuigd  dat er in het schadeproces voor verzekeraars, volmachten, VVE’s, woningbouwverenigingen  etc. nog heel wat besparingen én verbeteringen zijn te realiseren. Door op dit vlak nog meer met elkaar samen te werken.” Dat is één van de uitspraken van Rob Vlek, directeur Holland Herstel Groep en Ureco, in een interview dat hij samen met commercieel manager Thé van Steen had in de recent verschenen  Risk & Business Magazine

Rob Vlek kwam drie geleden als volstrekt buitenstaander de schaderegelings- en herstelbranche binnen? Op de vraag wat hem vooral is opgevallen, zegt hij: ““Ik heb me vooral in het begin regelmatig verbaasd over hoe zaken in deze branche soms lopen. Als ik me daarover uitsprak kreeg ik regelmatig opmerkingen te horen in de trant van ‘zo doen we dat nu eenmaal!’ en ‘we zijn een bijzondere branche’. Dat is iets wat ik vaker gehoord heb in andere branches en eigenlijk nergens op slaat. Er zijn nu eenmaal veel meer overeenkomsten tussen de verschillende bedrijfstakken dan mensen binnen een branche vaak denken of  willen aannemen.”

Vlek zegt inmiddels zijn draai binnen de sector te hebben gevonden, die hij typeert als ‘een branche van ouwe jongens krentenbrood’. “Het is in mijn beleving een vrij gesloten branche waar je als buitenstaander niet snel binnenkomt, maar als je er eenmaal in werkt doorgaans ook in werkzaam blijft en niet snel overstapt naar een andere bedrijfstak”, aldus de HHG-directeur, die aangeeft dat hij bij zijn aantreden had gedacht dat de bedrijfstak zijn zaken beter voor elkaar zou hebben dan in werkelijkheid het geval is. Ik vind dat er in de praktijk van alledag relatief weinig compliance en controle is op  de manier van werken. Zo kan ik er nog steeds niet bij dat bedrijven die bij fraude- of andere malafide  zaken betrokken zijn nog steeds in de branche werkzaam kunnen blijven en ook door partijen worden ingeschakeld”

Transformatie

In het interview  vertellen Vlek en van Steen daarnaast over de transformatie van HHG en Ureco van pure calamiteitenbedrijven naar allround naturaherstellers. Zo wordt de dienstverlening van het van oudsher pure calamiteitenbedrijf sterk verbreed: met onder meer preventie en regulier onderhoud aan ‘de voorkant’ tot het directe schadeherstel in natura.

“Daardoor kunnen we opdrachtgevers van begin tot het eind onder één dak alle diensten aanbieden: one stop shopping, uitgevoerd door vrijwel uitsluitend eigen medewerkers. Bovendien bieden we onze brede dienstverlening behalve aan verzekeraars en schade-experts nu ook aan volmachtkantoren, woningbouwcorporaties en VVE’s aan”, aldus Vlek.  Mede door de gang van zaken in de afgelopen tijd zijn Vlek en Van Steen positief gestemd over de toekomst van HHG en Ureco. “Binnen drie jaar willen we uitgroeien tot een prominente allround dienstverlener onder de lijn Amsterdam/Apeldoorn.”   

Klik hier voor de volledige artikel en uitgave:http://riskenbusiness.nl/wp-content/uploads/2019/02/Magazine_RB_1_2019.pdf