Risicomonitor Verkeer: Aantal aanrijdingen schiet wederom fors omhoog

 

Het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) van het Verbond van Verzekeraars zag het totaalaantal verkeersclaims – zowel aanrijdingen met personenauto’s als met  vrachtauto’s, bestelbusjes en leaseauto’s – toenemen met ruim 8% tot ongeveer 905.000 claims. Sinds 2014 is het aantal verkeersclaims gestegen van 744.000 (waarvan 517.000 particulier) via 834.000 (565.000) in 2016 naar 906.000 (625.000) vorig jaar. Ook het aantal particuliere schadeclaims na is wederom fors gestegen. Noteerden verzekeraars in 2015 zo’n 565.000, vorig jaar steeg dat met liefst 10% naar circa 625.000 claims, zo blijkt uit de Risicomonitor Verkeer.

Het aantal verkeersclaims schommelt gedurende vrijwel het gehele jaar tussen de 15.000 en 17.500  per week. Mei en juni laten een uitschieter naar boven zien (17.500 à 20.000) en ook tussen eind oktober en begin december licht het aantal verkeersclaims iets boven het gemiddelde: 18.000 à 19.000)In de eerste helft van januari en de tweede helft van december is het aantal claims door verkeersongevallen  flink lager (tussen 11.000 en 15.000), terwijl ook in de vakantieperiode (2e helft juli, begin augustus) de claimfrequentie afneemt tot rond de 15.000,

Regionale verschillen; ook meer aanrijdingen met dieren

De Risicomonitor Verkeer laat opnieuw grote regionale verschillen zien. Verzekeraars krijgen per 1.000 huishoudens de meeste particuliere verkeersclaims uit de zuidelijke provincies Noord-Brabant (100,7), Zeeland (96,1) en Limburg (88,1) de meeste particuliere verkeersclaims per 1.000 huishoudens. In Groningen (56,6), Drenthe (57,5), Friesland (67,5) en Noord-holland (67,5) vinden de minste aanrijdingen per 1.000 huishoudens plaats. De scores van de andere provincies zijn  Gelderland (79,7), Overijssel (80,0), Zuid-Holland (80,8), Utrecht (80,9) en flevoland (87,2).

Voor het eerst is in de monitor een inventarisatie gemaakt van het aantal aanrijdingen met dieren, dat een stijgende lijn vertoont. Vorig jaar botsten zo’n 7.799 autobestuurders tegen een hert, zwijn of ander (wild) dier tegen 6.458 in 2015 en 5.750 in 2014. . Opgeteld over de afgelopen vier jaar vinden de meeste ongevallen met dieren plaats in de provincie Gelderland (4.138), gevolgd door Noord-Brabant (3.199) en Overijssel (3.058). In de provincie Flevoland (bijna 886) komen ongevallen met wild beduidend minder vaak voor, net als in Zeeland (1.181), De overige provincies schimmelen tussen de 1,7003 en 2.500.

Verkeersveiligheidsmanifest snel realiseren

Verkeersongevallen zorgen dagelijks voor veel leed bij slachtoffers en nabestaanden – en een oplopende schadepost van intussen 14 miljard euro per jaar, kijkend naar (blijvend) letsel, materiële schade en kosten door vertraging. In 2016 vielen 629 doden in het verkeer, een toename voor het tweede jaar op rij. In 2015 waren dat er 621. Nederland staat dan ook niet langer in de top drie van meest verkeersveilige landen in Europa

Verzekeraars willen het tij keren met het dit voorjaar gelanceerde Verkeersveiligheidsmanifest, dat in het regeerakkoord is opgenomen. De branche roept – gezien de alarmerende cijfers in de nieuwste Risicomonitor Verkeer – de politiek op tot spoed om het manifest ook daadwerkelijk in verkeersveiligheidsbeleid om te zetten.. Het Verbond was dit jaar één van de initiatiefnemers van het Verkeersveiligheidsmanifest, een brede samenwerking van 32 organisaties om van verkeersveiligheid een nationale prioriteit te maken. In het manifest staan tal van aanbevelingen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Verzekeraars zijn verheugd dat het kabinet Rutte-III in het regeerakkoord het manifest heeft overgenomen. Algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond: “Nu is het zaak om van papier praktijk te maken om het tij te keren.”

Meerdere oorzaken

De oplopende ongevalscijfers hebben meerdere oorzaken. Door de opbloeiende economie maken we meer kilometers op de weg en dat leidt tot meer aanrijdingen. Verzekeraars pleiten voor aanpassing van de ‘hot spots’ in de infrastructuur, zeker de 30km-zones, want doordat het steeds drukker wordt op de deels gedateerde infrastructuur gaat het ook vaker mis. Een belangrijk thema blijft smartphonegebruik in het verkeer van zowel autobestuurders als fietsers. Het Verbond benadrukt het belang om afleiding in het verkeer aan te pakken – evenals ander asociaal verkeersgedrag.

 Verzekeraars kunnen met hun kennis van risico’s en preventie bijdragen aan een veiligere samenleving, zeker in samenwerking met andere partijen. Het Verbond heeft daarom Safety Deals en convenanten gesloten met de overheid en maatschappelijke organisaties om gezamenlijk de veiligheid op de weg en de veiligheid in en om het huis te verbeteren. Meer informatie: www.verzekeraars.nl