Rapport Signalen zorgfraude 2016: Eén van de vier meldingen betreft mondzorg

Bij het Informatie knooppunt zorgfraude (ikz) werden vorig jaar 447 nieuwe zorgfraudesignalen vastgelegd, 19 (4,4%) meer dan in 2015. Verreweg de meeste fraudemeldingen – bijna één van de vier,  hadden betrekking op mondzorg : 110 stuks, oftewel bijna een kwart. Op de tweede plaats kwam de GGZ (Geestelijke Gezondheidszorg) met 86 meldingen en de medisch specialistische zorg (MSZ) waar 68 zorgfraudesignalen werden geregistreerd, zo blijkt uit de rapportage ‘Signalen zorgfraude 2016’, die minister Schippers (VWS) deze week aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.

De overige fraudesignalen betroffen de paramedische zorg (35), de thuiszorg (34), de gehandicaptenzorg (24), de wijkverpleging (17), farmacie (16), huisartsenzorg (10), geboortezorg (9), beschermd wonen (8), verpleeg-of verzorgingstehuis (6), overig (19) en onbekend (5). Verreweg de meeste signalen waren afkomstig van de Nederlandse Zorgautoriteit (345), op ruime afstand gevolgd door de Inspectie SZW (44), Zorgverzekeraars Nederland (26), de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ,23), Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ, 7) en de FIOD (2).

Uit de rapportage komt verder naar voren dat het  overgrote deel van de fraudemeldingen betrekking had op één zorgorganisatie (382);  over 23 organisaties werden twee signalen van fraude ingediend, over vijf zorgorganisaties drie en over één organisatie vier fraudesignalen. In ruim de helft van de gevallen (242) was de indiener een patiënt, in 52 gevallen anoniem, 48 keer betrof het een eigen onderzoek door IKZ of haar partners, 32 keer een zorgaanbieder, 26 keer een overheidsorgaan (géén IKZ-partner), in 25 gevallen een klokkenluider, terwijl 22 signalen als ‘overig’ werden geregistreerd.

In 176 van de 447 fraudemeldingen ging het signaal over een zogeheten upcoding, waarbij een zorgverlener een duurdere behandeling declareerde dan er werkelijk gegeven is. Daarnaast lag aan 62 fraudesignalen (een vermoeden van) vervalsing ten grondslag, bij 59 ongepast gebruik, 48 een onjuiste betaaltitel of prestatie, 27 onvoldoende kwaliteit en zeven keer dat de administratie niet op orde was.