Rabobank in Cijfers en Trends: Autoschadeherstelmarkt structureel dalend


“ De schadeherstelbranche blijft onder druk staan. Het aantal schadereparaties neemt af terwijl het wagenpark blijft toenemen. Doordat het schadebedrag per reparatie toeneemt, blijft de totale omzet binnen de branche wel stabiel. De huidige overcapaciteit zal hierdoor waarschijnlijk gehandhaafd blijven, tenzij het aantal schadebedrijven in de markt structureel afneemt. Echter, de kans dat dit op korte termijn gebeurt, is onwaarschijnlijk.”  Dat stelt de Rabobank in zijn laatste editie van Cijfers en Trends.

De Rabobank verwacht in 2017 een lichte volumedaling vergeleken met 2016. De oorzaken zijn: de veiligere wegen, de verdere intrede van veiligheid- en hulpsystemen, minder gereden zakelijke kilometers en de veranderde houding en behoeften van de consument. De auto is minder statussymbool en lichte schades worden minder vaak gerepareerd. Daarnaast was er de uitzonderlijke hagelschade in 2016, die voor veel extra werk zorgde

Snel veranderende markt vraagt daadkracht
De huidige veranderingen in de markt hebben volgens de Rabobank nu al stevige gevolgen voor de schadeherstelbedrijven. “Grootschalige uitrol van telematica-ontwikkelingen in de toekomst zullen nog meer impact hebben op de schadebranche. Berijders en hun auto’s zijn straks volledig connected, met elkaar, met de omgeving, de dealer, de fabrikant, etc. Niet alleen gaat de schadelast daardoor nog verder omlaag, het gaat dan ook om big data en hoe je daar als ondernemer op kunt aanhaken met je eigen bedrijf.”

Bovengenoemde veranderingen vragen in de ogen van de Rabobank veel aanpassingen in de bedrijfsvoering van individuele bedrijven, maar ook om samenwerking in de schadeketen, met dealerbedrijven, of kiezen voor specialisatie, bijvoorbeeld op bepaalde type schades. Zo zullen de schades door aanrijdingen en parkeerschades in de toekomst sterk afnemen door de opkomst van autonoom rijden. Terwijl hagel- en stormschades waarschijnlijk toe zullen nemen. “Toegewijd en gekwalificeerd personeel is daarbij een eerste vereiste en dat vraagt ook om aandacht voor voldoende instroom van jonge krachten, met voldoende technische expertise”, aldus de bank, volgens wie in alle gevallen daadkracht van de ondernemer nodig is bij het maken van de juiste strategische keuzes. “Dat kan in sommige gevallen ook de keuze voor bedrijfsbeëindiging betekenen. Het is namelijk onontkoombaar dat het aantal schadeherstelbedrijven de komende jaren verder gaat afnemen.”

Trends

De Rabobank signaleert in zijn Cijfers en Trends daarnaast de volgende trends:

  • Er vindt een tweedeling plaats in schade: De markt voor autoschadeherstel wordt verdeeld in kleine/cosmetische schades en de grotere/complexere schades;
  • Prijs is steeds vaker een selectiecriterium voor de automobilist: De consument is zich bewuster van de hoge mobiliteitskosten en zoekt naar wegen om die te verlagen, onder andere door besparing op reparatie en onderhoud en het blijven doorrijden met kleine schades. Tevens worden kleine schades minder snel gerepareerd omdat de auto, met name voor de jongere generaties, minder een statussymbool is;
  • Grote opdrachtgevers, zoals verzekeringsmaatschappijen, leasemaatschappijen en fleetowners, sturen schades naar geselecteerde schadeherstelbedrijven. Tegelijkertijd ervaren deze schadeherstelbedrijven in toenemende mate prijsdruk;
  • Technologisering: Auto’s worden steeds complexer. Merkkennis kan al relevant zijn bij kleinere schades en dat vraagt om routine en mate van specialisatie. Dit is slechts efficiënt te realiseren voor een beperkt aantal merken.

 

Kansen en bedreigingen

Tot slot benoemt de Rabobank een aantal kansel en bedreigingen. Kansen worde gezien in een aantal zaken: “Schades zijn vaak technisch complexer; hierop kan worden ingespeeld met kennis en expertise, zowel in technologie, apparatuur als goedgeschoold personeel. Daarnaast kunnen autoschadeherstelbedrijven inspelen op schades veroorzaakt door (extreme) weersinvloeden. Verder wordt verwacht dat de economische groei en de toename van het rijdend wagenpark een stimulerend effect hbben op de schadefrequentie.

 

Daarnaast worden een vijftal bedreigingen aangegeven voor de sector:

  • Sterkere sturing van grotere opdrachtgevers naar schadeherstelbedrijven met kwaliteitskeurmerk;
  • De prijsdruk op schadeherstel blijft onverminderd groot;
  • Terwijl het werkaanbod krimpt en het gemiddelde schadebedrag daalt, kampen veel bedrijven met kostenstijgingen, waardoor de rendementen dalen;
  • Vergrijzing van het personeelsbestand leidt in de branche op termijn tot een tekort aan betaalbaar, gekwalificeerd personeel;

·         Auto’s worden door een combinatie van een stijgend marktaandeel van goedkopere