ProRail: Aantal koperdiefstallen op het spoor historisch laag

Het aantal koperdiefstallen op en rond het spoor is nog nooit zo laag geweest als het afgelopen jaar. Het aantal werd teruggebracht van 516 diefstallen in 2011 naar 65 in 2019. Dit komt met name door het nemen van een aantal succesvolle preventieve maatregelen, meldt ProRail.

ProRail is blij met de daling van het aantal diefstallen. “In 2011 hadden we tijdens het dieptepunt te maken met maar liefst 516 diefstallen of pogingen daartoe. Vanwege dit hoge aantal hebben we onze preventieve aanpak sterk verbeterd en met resultaat. Vorig jaar werden 92 koperdiefstallen geregistreerd in de omgeving van het spoor en in 2017  waren dat er 130.

Minder vertraging

Het stelen van koper op en rond het spoor is niet alleen levensgevaarlijk voor de koperdieven, maar het kan ook veel overlast voor treinreizigers veroorzaken. De koperen kabels die worden gestolen zorgen ervoor dat onderdelen van het spoor hun werk kunnen doen. Wanneer dit wordt vernield, zorgt dit ervoor dat treinen niet meer kunnen rijden totdat de kabels zijn vervangen. In 2015 en 2016 zorgde de koperdieven voor meer dan 50.000 vertragingsminuten voor reizigers. In 2019 is ook dit aantal historisch laag.

Van bijna 3 miljoen euro naar 1,5 ton

Het herstellen van vernielde kabels kost de maatschappij veel geld. In 2011 kostte het herstellen van de schade bijna 3 miljoen euro. Hierbij spreken we alleen over de materiële kosten. De maatschappelijke kosten door de treinvertraging maken het schadebedrag nog vele malen groter. Gelukkig zijn ook de materiële kosten gedaald naar zo’n 150.000 euro. Iedere euro door diefstal blijft zonde van het geld, dus we blijven ons inzetten om het aantal nog lager te krijgen.

Van koper naar aluminium

Het op steeds meer plekken vervangen van koper door aluminium, is een van de succesvolle preventieve maatregelen die ProRail neemt. Aluminium is vanwege de lagere verkoopwaarde een stuk minder diefstalgevoelig, maar aluminium bekabeling werkt voor het spoor even goed. 

De preventieve aanpak heeft dus effect. Ook de goede samenwerking met de politie speelt hier een rol in. ProRail investeerde daarnaast in nog een aantal andere maatregelen, zoals Big data laten zien op welke plekken de kans op koperdiefstal het grootst is. Op die plekken laat ProRail bijvoorbeeld buitengewoon opsporingsambtenaars surveilleren. Daarnaast wordt nog beter in kaart gebracht waar goed hekwerk voor preventie kan zorgen en maakt ProRail intensiever gebruik van (mobiel) cameratoezicht.