Politie opent telefoonlijn voor aangifte ladingdiefstal 

Vrachtwagenchauffeurs van wie de lading is gestolen, hoeven voortaan niet meer naar het politiebureau. Vanaf vandaag (16 mei 2017) kunnen ze telefonisch aangifte doen. De speciale meldlijn (088-0087444) is in het leven geroepen omdat chauffeurs of de transportbedrijven niet altijd aangifte doen van hun gestolen lading. Volgens brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland hebben chauffeurs namelijk niet altijd het vertrouwen dat er daadwerkelijk iets met hun aangifte gebeurt. Bovendien kost het chauffeurs tijd om naar een bureau te gaan en aangifte te doen. Vooral als het alleen maar bij een diefstalpoging is gebleven, laten ondernemers een aangifte zitten.Aangifte doen van ladingdiefstal via het speciale loket kan nu alleen nog in het Nederlands, maar binnenkort ook in het Engels en in het Duits omdat veel chauffeurs uit het buitenland komen.

De politie hoopt dat de aangiftebereidheid toeneemt, nu chauffeurs of transporteurs 088-0087444 kunnen bellen . “Om dieven op te kunnen sporen, is het belangrijk dat wij horen waar en wanneer ze actief zijn”, zegt Gert Wibbelink van de Landelijke Eenheid van de politie. “Chauffeurs kunnen nu zonder tijdverlies aangifte doen, zodat wij een beter beeld krijgen.” TLN is blij met de mogelijkheid tot telefonische aangifte, vooral omdat de politie daar specialisten voor inzet.”Om een goede aangifte te kunnen opnemen, moet je verstand hebben van de transportsector”, zegt TLN-voorzitter Arthur van Dijk. “Er zijn veel verschillende vrachtwagens en om goede informatie te krijgen moeten agenten soms flink doorvragen. In het verleden werden chauffeurs niet altijd begrepen.”

 

Het aantal ladingdiefstallen is het laatste anderhalf jaar fors gestegen. De politie schat de schade op zo’n 350 miljoen euro per jaar. Werd in 2015 nog 177 keer lading ontvreemd, in 2016 was dat 226 keer, een stijging van 29%. Het overgrote deel van deze diefstallen vindt plaats door het opensnijden van de zeilen van trailers. Het aantal vrachtauto’s dat werd gestolen nam daarentegen af van 150 in 2015 naar 110 in 2016, een daling van 27%.Volgens de eerder dit jaar gepubliceerde  Jaarrapportage Transportcriminaliteit 2016 van de politie nam ook het aantal pogingen om lading te stelen  in 2016 met 46% toe van 131 naar 191. Veruit de meeste van de genoemde diefstallen werden gepleegd langs snelwegen in het zuiden van het land. Verzorgingsplaatsen langs de A67, A73 en A2 vormden vaak de plaats delict. Verzorgingsplaats Hazeldonk langs de A16 gaat voorop; 40 maal werd hier in 2016 lading gestolen.

In heel 2016 is er een toename van het aantal pogingen en voltooide ladingdiefstallen. In 2016 was er 420 keer een ladingdiefstal of poging daartoe, ten opzichte van 308 keer in 2015, een stijging van 36%). Het aantal pogingen steeg van 131 in heel 2015 naar 191 in heel 2016, een toename met 46%. Het aantal voltooide diefstallen steeg zoals gezegd van 177 in heel 2015 naar 229 in heel 2016. Dat is een stijging van 29%. De stijging heeft zich voorgedaan in de tweede helft van 2016. Het merendeel van de ladingdiefstallen heeft zich in het 4e kwartaal voltrokken (96 voltooide diefstallen en 63 pogingen daartoe), aldus blijkt uit de Jaarrapportage Transportcriminaliteit.  In het eerste kwartaal van dit jaar werd 136 keer een lading ontvreemd of een poging ertoe gedaan tegenover 93 een jaar eerder.

 

 

Meer beveiligde parkeerplaatsen nodig

 

Tijdens een conferentie over veilig wegvervoer, die vorige week werd georganiseerd door transport- en verladersorganisatie TLN en Europarlementariër Peter van Dijk,  kwam naar voren dat er wel bereidheid is in de transportbranche om gebruik te maken van beveiligde parkeerplaatsen, maar dat het vaak nog ontbreekt aan voldoende capaciteit.​​​​“Vandaag werd duidelijk: er is een fors tekort aan beveiligde parkeerplaatsen. Daar moet wat aan gebeuren! Tot nu toe spraken de betrokkenen – bedrijfsleven, overheden en Europa – niet met elkaar. Die hebben we vandaag bij elkaar gebracht”, aldus Van Dalen.Arthur van Dijk, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland: “Goed handhaven op veilig parkeren vinden we heel belangrijk, maar dat kan natuurlijk alleen goed gedaan worden als er voldoende alternatieven geboden kunnen worden.”

Tijdens de conferentie,  werd gedebatteerd met vertegenwoordigers van de Europese Commissie, het ministerie van Infrastructuur & Milieu, de Provincie Gelderland en het bedrijfsleven over oplossingen voor de parkeerproblematiek voor vrachtwagens. “Belangrijke boodschap was dat er geld beschikbaar is in de Europese Unie voor de aanleg van meer beveiligde parkeerplaatsen. De conferentie was een goede start voor het realiseren van deze doelstelling”, aldus de beide organisatoren.  Voor TLN blijft voorop staan dat er vo​or de chauffeurs goede voorzieningen moeten zijn.