Platform Reconditionering OSB benoemt speerpunten voor 2017

 

Net als in 2016 heeft het Platform Reconditionering  van branche- en beroepsorganisatie OSB voor dit jaar een drukke agenda. Het platform, dat zich opwerpt als belangenbehartiger voor de aangesloten reconditioneringsbedrijven, heeft voor 2017 een aantal speerpunten benoemd: communicatie, cao, opleidingen, code, lobby, de samenwerking met de Stichting Salvage, het facturatieproces en het nationaal calamiteiten platform. Het zijn de zaken waarmee de organisatie zich ook het afgelopen jaar heeft beziggehouden.

 In een gisteren verschenen nieuwsbrief kijkt het Platform Recondiionering niet alleen vooruit naar de activiteiten in 2017 maar blijkt het ook terug op de inspanningen van het afgelopen jaar. Een van de zaken waarmee het Platform aan de slag is geweest, betreft de CAO. Daarover schrijft Ilse Mariën, coördinator Specialsmen en Platforms bij OSB: “Onze wensen zijn ingebracht en deels verwerkt in het specialistendeel van de CAO. Onze wensenlijst was aanvankelijk langer dan wat er is overeengekomen, maar wij zullen voor de volgende CAO in een voortijdig stadium de dialoog aangaan met de vakbonden. Belangrijk is de vakbonden meer te betrekken bij de reconditioneringsbranche. De invoering van het spaarurensysteem (max 100 uur voor een fulltimer) geeft de reconditioneringsbranche meer flexibiliteit in de uitvoering van haar werkzaamheden. Voor dit jaar staat het maken van een overzicht van wensen en prioriteiten voor de onderhandelingen van de CAO van 2019 en verder op de agenda.

Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Om de doorgeschoten marktwerking tegen te gaan heeft het OSB de Code  Verantwoordelijk Marktgedrag opgesteld, die het afgelopen jaar onder de aandacht van het Verbond van Verzekeraars en individuele verzekeraars is gebracht. “De Code spreekt het verantwoordelijkheidsgevoel van partijen aan. Het mooiste zou zijn geweest als het Verbond de Code overkoepelend zou omarmen. Hier blijkt echter vooralsnog onvoldoende draagvlak voor. Daarom steken we nu in op het voeren van gesprekken met individuele verzekeraars over de Code. Daarnaast gaan we dit jaar het idee verder uitwerken om als Platform een standaardbestek te maken over o.a. hoe we zaken met elkaar doen en hoe houden we het helder en open en clean.”

Opleidingen is van oudsher een belangrijk speerpunt voor zowel OSB als het Platform Reconditionering: “Per 1 januari 2017 is de brede vakopleiding verdwenen en kennen we een basisvakopleiding met aanvullende modules. We hebben meegewerkt aan het opstellen van de eind- en toetstermen waarin beschreven staat welke kennis en vaardigheden medewerkers nodig hebben om hun vak uit te oefenen. Dat is de basis voor de examens waarmee een branche-erkend diploma kan worden behaald”, aldus het Platform in de nieuwsbrief, volgens wie dit jaar het volgen van ontwikkelingen bij de RAS m.b.t. opleidingen en examens voor dit jaar op de agenda staat.

Lobby

Speerpunten in de lobby zijn voor het Platform Reconditionering de brancheorganisaties  NIVRE (experts) en het Verbond van Verzekeraars (verzekeraars). Doel is om als Platform als aanspreekpunt/loket te fungeren van deze partijen en om de relatie te verbeteren. De eerste contacten en/of gesprekken hebben in 2016 plaatsgevonden en zullen komend jaar worden vervolgd.

Ook met de Stichting Salvage hebben diverse gesprekken plaatsgevonden met Brenda Reinders en Geerlof van Loo over kwaliteitscriteria schadestopbedrijven, die ook voor dit jaar op de agenda staan. Laatstgenoemde heeft tijdens de brede themabijeenkomst in het najaar hier ook een presentatie over gehouden. Met de Stichting Salvage is ook het document besproken dat waarin het platform zijn ideeën heeft ontvouwd om nadere invulling te geven aan het nationale rampenplan. Tijdens de ledenbijeenkomst in mei 2017 zal de insteek van het Nationaal Calamiteiten Platform (NCP) worden getoetst, waarna vervolgoverleg hierover ingepland zal gaan worden met de Stichting Salvage.

Het OSB Platform Reconditionering heeft zich daarnaast beziggehouden met het facturatieproces. Doel is om het betalingsproces te versnellen. “Inmiddels hebben de eerste gesprekken met verzekeraars plaatsgevonden om proactief te sturen op procesverbeteringen. Dit nadat dit onderwerp eerst uitvoerig besproken is in de werkgroep facturatie. Dit jaar wordt verder gegaan met het voeren van gesprekken met individuele verzekeraars om proactief te sturen op procesverbeteringen.”

Ook op het gebied van communicatie  heeft het Platform niet stil gezeten. De eerste Nieuwsbrief reconditionering is verschenen op 21 maart 2016. Verder zijn we een communicatieplan aan het maken voor reconditionering dat past binnen de kaders van het communicatieplan van OSB breed. Qua bijeenkomsten hebben we een ledenbijeenkomst (alleen voor OSB-leden) gehad op 21 april 2016 en een geslaagde brede themabijeenkomst op 6 oktober 2016 in Soest. Voor dit jaar staat de organisatie van een ledenbijeenkomst in mei en een brede themabijeenkomst in oktober, die ook open staat voor niet-leden. En verder het verzenden van de tweede nieuwsbrief in het voorjaar (interne communicatie). Wat betreft de externe communicatie richten we ons (via overleggen, artikelen in bladen en nieuwsbrieven etc.) op o.a. verzekeraars en experts. Ook gaan we (verder) aan de slag met het communicatieplan.