Özlem Adsiz (Inter-Focus): “Diversiteitsbeleid is vaak een ondergeschoven kindje

“Er is veel aandacht voor kwaliteit in de zin van goede processen en de vakkennis van mensen, maar diversiteitsbeleid is vaak een ondergeschoven kindje.” Dat antwoordt   manager Özlem Adsiz van  Inter-Focus in een interview in het recent verschenen digitale magazine van Risk & Busines op  de vraag of er volgens haar in de letselschadebranche voldoende aandacht wordt besteed aan een interculturele aanpak. “ Terwijl we horen dat behandelaars moeite hebben om allochtone cliënten goed te begeleiden, is er binnen veel organisaties nog geen gecoördineerde poging gedaan om daar wat aan te doen. Dan laat je medewerkers zelf het wiel uitvinden. Het zorgt ervoor dat veel hulptrajecten onnodig falen en cliënten afhaken.”                                                                 

Inter-Focus Intercultureel Expertisebureau, gevestigd in Den Haag en Rotterdam, werkt met zeven medewerkers in opdracht van verzekeraars, belangenbehartigers, arbodiensten en werkgevers en is gespecialiseerd in arbeidsreïntegratie en herstelcoaching van niet-westerse letselschadeslachtoffers, zoals mensen met een Turkse, Arabische, Berberse, Hindoestaanse, Poolse, Bulgaarse of Russische achtergrond. Daarnaast verzorgt het bureau trainingen en worden organisaties begeleid bij de ontwikkeling van diversiteitsbeleid

Alle professionals met een open houding en goede sensitieve eigenschappen kunnen volgens Adsiz de interculturele doelgroep begeleiden. “Wat erg helpt, is dat zij zich enigszins verdiepen in andere culturen, welk gedrag daarbij hoort en hoe zij daarop qua aanpak en communicatie kunnen inspelen. Een snel voorbeeld, als je niet bekend bent met het feit dat veel allochtone cliënten erg beeldsprakig zijn, en er zegt een cliënt tegen je dat hij sinds het ongeval duizend krekels over z’n lijf voelt lopen, weet je dan dat hij het heeft over tintelingen? Of denk je aan waanbelevingen? Miscommunicatie kan leiden tot verkeerde conclusies. Als je je een aantal belangrijke inzichten eigen maakt en je past je communicatie daarop aan, dan kun je in veel gevallen met de cliënt uit de voeten. Wij kunnen daarbij helpen met trainingen die we hebben afgestemd op de letselschadepraktijk. Daarin komen dingen aan de orde waarover de deelnemers nog nooit hebben nagedacht, maar die ze de dag daarna gaan toepassen.”

Voor het volledige artikel over Inter-Focus  zie hier

http://riskbusiness.kinsta.cloud/wp-content/uploads/2018/06/RB-4-2018.pdf.