Overgrote deel lading wordt gestolen uit vrachtwagens; 84% Europese diefstalgevallen doet zich voor in de UK

Bij het overgrote deel van de ladingdiefstallen in de wereld – maar liefst 84% – worden de goederen gestolen uit vrachtwagens. Dat gebeur in meer dan een kwart (26%) van de gevallen door middel van zeilsnijden, gevolgd door kapingen/overvallen (16%), diefstal van de truck (12%), uit de opslag (11%), en diefstal van of uit de aanhangwagen/oplegger (beide 8%), zo blijkt uit de tweede editie van  het Global Cargo Theft Intelligence Report van TT Club en BSI. Behalve uit vrachtwagens worden de meeste goederen gestolen uit opslagloodsen en magazijnen (13%), bestelwagens en treinen (beide 1%).

Andere opvallende uitkomsten: de meeste gestolen goederen zijn drank en voedsel en alcohol- en tabaksproducten (beide 15%), op de voet gevolgd door consumentengoederen (13%) en op ruimere afstand door elektronica en kleding en schoenen (beide 5%). De gemiddelde schadelast per diefstal is het hoogst in Zuid-Amerika ( $ 77.000), gevolgd door Europa ($ 59.866), Noord-Amerika ($ 58.500), Afrika ($ 40.000) en Azië ($ 18.293).Binnen Europa vindt maar liefst 84% van alle ladingdiefstallen plaats in Engeland. Op ruime afstand volgen Duitsland (4%), Italië (3%), Rusland en Frankrijk (beide 1%). Bijna drie van de tien ladingdiefstallen (29%)  vinden onderweg plaats, 16% tijdens de overnachting, 11% in opslagloodsen/magazijnen en 0% op onbewaakte parkeerplaatsen.

Uit het onderzoek blijkt verder dat er regionaal – per werelddeel- grote verschillen voordoen. Behalve dat de UK de hoofdmoot vormt van alle ladingdiefstallen in Europa valt op dat 50% van alle incidenten plaatsvinden door middel van zeilsnijden, gevolgd door diefstal uit het voertuig (20%), In Europa zijn alcohol en tabak (21%), consumentengoederen (15%) en voedsel en drank (10%) het meest in trek bij het dievengilde.

In Noord-Amerika vormt Mexico de grote hotspot (68%), gevolgd door de VS (23%)  en Canada (4%). In deze regio is hijackjing modus operandi nummer één (37%) met diefstal van de container of trailer (25%) op plek 2. In Noord-Amerika worden voedsel- en drankproducten (33%), consumentengoederen (19%) en bouwmaterialen (9%) het vaakst gestolen.

In Zuid-Amerika staan voedsel en drank 935%) en consumentengoederen (16%) eveneens bovenaan met elektronica (12%) op plek 3. Ook op dit continent maken criminelen als methode het meest gebruik van hijacking (52%), gevolgd door diefstal uit de vrachtwagen (31%) of van de gehele vrachtwagen (20%). Brazilië is hotspot nummer één (68%), op ruime afstand gevolgd door Argentinië (16%), Chili (8%) en Peru (4%).

India (59%) en China (24%) zijn de Aziatische landen met de meeste ladingdiefstallen; Indonesië (11%) en Vietnam (2%) volgens op plek 3 en 4. In Azië worden de meeste goederen gestolen uit opslagloodsen en magazijnen (43%), 19% door middel van hijacking, 12% door diefstal van de vrachtwagen  en 9% door diefstal uit het voertuig. In deze regio worden vooral voedsel en drank gestolen (30%), gevolgd door metalen (14%), elektronica en bouwmaterialen (beide 8%) .

In Afrika en het Midden-Oosten tenslotte  zijn Zuid-Afrika en  Egypte (beide 31%) de grote diefstal hotspots, op ruime afstand gevolgd door Kenia (7%), Saoedi-Arabië (6% )en de Verenigde Arabische Emiraten en Nigeria (beide 4%). Ook hier is hijacking de favoriete diefstalmethode van het dievengilde (43%), gevolgd door diefstal uit opslagloodsen en magazijnen (23%). Eveneens voert in deze regio drank- en voedsel de diefstallijst aan (35%), op ruime afstand gevolgd door consumentengoederen (10%), alcohol en tabak, bouwmaterialen, elektronica en metalen (alle 8%).