OSB Platform Reconditionering benoemt speerpunten voor 2018

 

Het Platform Reconditionering van de OSB, de brancheorganisatie voor de schoonmaakbranche, heeft de speerpunten benoemd voor 2018. Die staan vermeld in de vorige week verschenen nieuwsbrief, samen met onder meer een overzicht van de ondernomen activiteiten in 2017.
In 2017 is het Platform aan de slag geweest met onder andere opleidingen. In plaats van de verdwenen brede vakopleiding is er een basisvakopleiding in de plaats gekomen met een aantal aanvullende modules. “Maak gebruik van de opleidingen en leid werknemers op, want Stichting Salvage gaat hier beter op controleren!”, aldus het Platform in de nieuwsbrief.  Andere onderwerpen die aandacht kregen waren de CAO, het facturatieproces, de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, de actievere communicatie naar buiten toe, de lobby richting met name NIVRE , het Verbond van Verzekeraars en de Stichting Salvage (over onder meer kwaliteitscriteria voor de schadestopbedrijven en het nationale rampenplan.

2018

Dezelfde onderwerpen worden voor 2018 als speerpunten genoemd. “Eén van de knelpunten waar reconditioneerders tegenaan lopen is het proces van facturatie in de branche en meer specifiek de tijdsduur tussen het einde van de werkzaamheden en het betaald krijgen van de gemaakte kosten. In onze mail van begin 2018 aan verzekeraars en expertisebureaus hebben we een aantal suggesties gedaan inzake zekerheid rondom betaling, doorlooptijd tot aanbod factuur bij verzekeraar (akkoord expert), eigen risico/verhalen van BTW en verwerken Akte van Cessie. De eerste reacties zullen worden teruggekoppeld tijdens de bijeenkomst in april”, aldus OSB.

Over de overige speerpunten, meldt het Platform Reconditionering in zijn nieuwsbrief:

 

CAO: maken van een overzicht van wensen en prioriteiten voor de onderhandelingen van de CAO van 2019 en verder;

Opleidingen: actief volgen van ontwikkelingen bij de RAS m.b.t. opleidingen en examens. Verder bewaken dat er een alternatieve locatie beschikbaar is voor opleiding en examen van specialisten als eind 2018 locatie van SVS in Arnhem sluit;

Code: over het voetlicht brengen van de Code bij individuele verzekeraars en verder ook het stimuleren van het gebruik van een standaardbestek;

Lobby: voeren van gesprekken met Verbond van Verzekeraars en NIVRE. Stichting Salvage: periodiek voeren van gesprekken over o.a. kwaliteitscriteria schadestopbedrijven

Nationaal Calamiteiten Platform (NCP): vervolgoverleg voeren inzake NCP met de Stichting Salvage.

Communicatie: organiseren van een ledenbijeenkomst op 19 april voor de leden bij OSB in Den Bosch en een marktbrede themabijeenkomst op 11 oktober in Amersfoort. En verder het verzenden van de derde nieuwsbrief in het voorjaar (interne communicatie). Wat betreft de externe communicatie richt het platform zich (via overleggen, artikelen in bladen en nieuwsbrieven etc.) op o.a. verzekeraars en experts. Ook gaat het (verder) aan de slag met het communicatieplan.