Organisaties steeds vaker slachtoffer van identiteitsfraude

Organisaties zijn steeds vaker het slachtoffer van identiteitsfraude. Dat blijkt uit cijfers van de Fraudehelpdesk. Meldden vorig jaar 185 organisaties dat ze financieel gedupeerd waren, eind september hadden zich al 187 gedupeerde bedrijven en instellingen gemeld.Bovendien is de schade dit jaar al meer dan verdubbeld tot 1,7 miljoen euro ten opzichte van vorig jaar. 

Bij de Fraudehelpdesk kloppen organisaties aan als ze slachtoffer zijn geworden van zakelijke identiteitsfraude. Eind september had de helpdesk al 961 meldingen binnen. De totale schade van 1,7 miljoen euro is een toename van ruim 140% ten opzichte van 2015. In dat jaar werden 185 organisaties voor ruim € 700.000 opgelicht. Het aantal meldingen lag dat jaar op ruim 1100. Betrouwbare cijfers over voorgaande jaren heeft de Fraudehelpdesk niet doordat in die jaren zakelijke identiteitsfraude niet apart werd geregistreerd. Volgens de Fraudehelpdesk is het aantal meldingen het topje van de ijsberg. Vermoedelijk ligt het aantal gedupeerde bedrijven en instellingen een stuk hoger. Veel organisaties durven of willen geen aangifte doen vanwege schaamte en angst voor reputatieschade. Identiteitsfraude kan bij (mogelijke) klanten de indruk wekken dat zakelijke gegevens niet veilig zijn of dat een organisatie onzorgvuldig te werk gaat.