Ondeuglijke autoverlichting op tijd repareren: automobilist wil wel, maar merkt kapotte lamp te laat

Verreweg de meeste automobilisten (70%) willen binnen 24 uur een kapotte autolamp vervangen en hebben er gemiddeld € 20,- tot 25,- per lamp voor over als een ander deze vervangt. Dit is gebleken uit een onderzoek van Philips onder enkele honderden automobilisten. Opmerkelijk, want ondanks deze goede intentie, reed in 2006 nog altijd ruim één op de zes auto’s rond met één of meer kapotte lampen.
Van meer dan een kwart van het wagenpark was de verlichting bovendien verkeerd afgesteld.

Goede voornemens of niet, in de praktijk blijkt het er  op een of andere manier niet van te komen om op tijd ondeugdelijke verlichting te vervangen of te controleren. Veilig Verkeer Nederland, het Ministerie van Verkeer & Waterstaat, RAI Vereniging, ANWB, BOVAG en Philips gaan de automobilist en daarmee de verkeersveiligheid daarom letterlijk een handje helpen door gratis autoverlichtingscontroles aan te bieden. Markus van Tol (ANWB), woordvoerder namens de partners: “Goede verlichting is belangrijk. Mensen constateren echter niet dat ze een defect aan de verlichting hebben. Ze zijn aangewezen op hun omgeving. Nu zijn het vooral  andere weggebruikers of de monteur in de garage die een signaal geven. Of men ontdekt het zelf doordat de lampen in een winkelpui weerspiegelen. De campagne is er vooral op gericht om de bewustwording om vaker zelf de verlichting te controleren te vergroten. In de online enquête op www.goedlichtbeterzicht.nl wordt aan dit aspect ook aandacht besteed. Zodat we kunnen achterhalen waardoor automobilisten blijkbaar te weinig zelf controleren.”

Gratis verlichtingscontroles
In de maand november, als het eerder donker wordt, kan heel Nederland de autoverlichting op alle aspecten gratis laten controleren bij BOVAG-autobedrijven en op de startdag bij de Wegenwacht- en ANWB Keuringsstations. De Wegenwacht voert de hele periode actief controles uit langs de weg. Dit gebeurt in het kader van de autoverlichtingscampagne ‘Goed Licht Beter Zicht’. Doel van de campagne is om mensen bewuster te maken van het belang van goede verlichting, zodat uiteindelijk het aantal auto’s dat rondrijdt met defecte of onjuist afgestelde verlichting vermindert. RDW, Centraal Beheer Achmea, De Garage en Polaroid Eyewear ondersteunen de campagne actief.

 
Consumenten worden onder andere via De Telegraaf, tankstations en de ‘BOB’-borden langs de snelwegen opgeroepen om hun verlichting gratis te laten controleren. Zij kunnen hiervoor terecht bij alle BOVAG-autobedrijven, die op de centrale campagnewebsite – www.goedlichtbeterzicht.nl – vermeld staan.