Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzocht vorig jaar 32 luchtvaartongevallen en incidenten

 

Bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid zijn in het afgelopen jaar vijftien ernstige incidenten en zeventien ongevallen gemeld met burgerluchtvaartuigen, die plaatsvonden in Nederland. De Onderzoekraad onderzoekt al deze voorvallen en van  een groot aantal is het onderzoek reeds afgerond. Daarnaast verleende de Onderzoeksraad assistentie aan buitenlandse onderzoeksinstanties bij zes onderzoeken naar voorvallen met Nederlandse betrokkenheid die in het buitenland hebben plaatsgevonden in 2017.  Dat meldt de onderzoeksraad voor Veiligheid iun haar Kwartaalrapportage Luchtvaart.

In 2017 raakten vier mensen gewond bij een harde landing met een ballon nabij Zeijerveld en raakten twee inzittenden lichtgewond bij twee voorvallen met zweefvliegtuigen. Er kwam één persoon met de Nederlandse nationaliteit om het leven bij een ongeval in het buitenland waarbij de Onderzoeksraad assistentie verleent bij het onderzoek. Bij dit ongeval kwam een eenmotorig ultralight vliegtuig in botsing met bergachtig terrein op Mallorca in Spanje.

Bij 24 van de 32 gemelde ernstige incidenten en ongevallen waren luchtvaartuigen in de kleine luchtvaart betrokken. Bij de overige acht voorvallen (zes ernstige incidenten en twee ongevallen) waren passagiersvliegtuigen en een zakenjet betrokken. Vorig jaar betrof 15 van de 24 incidenten een ongeval en 9 gevallen een ernstog incident.  In 2016 ging het om 18 ongevallen en tien ernstig incidenten.

Meldingen kleine luchtvaart

Na een lichte stijging van het aantal gemelde ernstige incidenten en ongevallen in de kleine luchtvaart in Nederland in 2016 is het niveau hiervan in 2017 weer nagenoeg gelijk aan de aantallen in 2014 en 2015. Van de door de Onderzoeksraad onderzochte voorvallen in de kleine luchtvaart in 2017 vond 33% plaats tijdens de landing, 25% tijdens de nadering en in het circuit en 25% tijdens de kruisvlucht.

Er deden zich geen ernstige incidenten of ongevallen voor tijdens het taxiën, de klim en de daling. In 2017 werden vier typen voorvallen het meest frequent gemeld. Dit betreffen (bijna-)botsing met drone, noodlanding na motorstoring, ingeklapt/afgebroken neuslandingsgestel en schade (aan zweefvliegtuigen) na afgebroken lierstart. Alle overige typen voorvallen kwamen minder dan drie keer voor