Nieuwjaarsboodschap NIVRE-voorzitter George Oostrom: Expertisebranche  moet harder fietsen en meer lef en durf tonen

 

De vele veranderingen in de markten waarin wij als experts opereren zullen volgens NIVRE-voorzitter George Oostrom zowel een materieel als een immaterieel effect hebben op de expertisebranche en daarmee op het NIVRE en de ruim 1.700  ingeschrevenen in het NIVRE-Register. In zijn nieuwjaarsbericht aan hen per mail benadrukt hij dat de veranderingen de markt op zijn kop zullen zetten. “Er zal tegenwind zijn, waardoor we met z’n allen harder zullen moeten fietsen  en ook meer lef en durf moeten tonen. Maar we zijn goed gepositioneerd om met elkaar de uitdagingen aan te gaan.”

Oostrom wijst in dit verband onder meer op (mogelijk) disruptieve marktveranderingen als de komst van nieuwe verzekeraars zoals bijvoorbeeld Lemonade en meer peer- topeer-oplossingen en het meer richtinggevend worden van marktverstorende innovaties (disruptie) en datascience. “Daarnaast zijn ontwikkelingen als InSurTech en zaken als consolidatie (de overname van Delta Lloyd door NN)aan de orde van de dag.  Zowel binnen de markten waarvoor wij werken als in onze branche is consolidatie zeker nog niet tot stilstand gekomen.” In zijn nieuwjaarsbericht blikte NIVRE-voorzitter ook kort terug op het voor de organisatie bijzondere jaar 2016. “Het was een jaar met diverse veranderingen binnen het NIVRE, zoals de (verkorte) periode die voorafgaat aan inschrijving, onze communicatie via Facebook en LinkedIn, de opzet van Young NIVRE, het (anoniem) publiceren  van de uitspraken van de autonome tuchtcommissie, veranderingen in de Kamer, de opzet van de Raad van Inspiratie, etc. Verder is het  initiatief genomen tot een structureel overleg met alle branchevoorzitters opdat iedereen deelgenoot wordt gemaakt van dat wat er zoal speelt bij het NIVRE. Zodoende wordt ook de afstand tussen de leden kleiner”.

In zijn  welkomstboodschap als voorzitter schreef Oostrom eerder dat het NIVRE vaker moet vertellen wat de organisatie zoal doet, zowel naar de ingeschrevenen in het Register als naar de stakeholders en andere marktpartijen. “Ik schrijf met nadruk diverse markten, omdat de experts die wij vertegenwoordigen werkzaam zijn op vele deelgebieden, enerzijds  direct voor de consument, anderzijds voor de verzekeraar, de makelaars, de zelfverzekerde entiteiten etc. Ook dit jaar gaan wij weer met elkaar in gesprek met zowel onze eigen achterban als met marktpartijen, waaronder de recent opgezette Raad van Inspiratie.