Nieuwe DEKRA-directie noemt diversificatie de basis voor succes

 

“De basis voor succes is diversificatie. Als je vandaag de dag als expertise- en claimsmanagementbedrijf wilt groeien, dan moet je blijven veranderen. Door nieuwe opdrachtgevers te zoeken, vooral buiten de verzekeringsbranche  of nieuwe markten te ontwikkelen door met aanpalende, innovatieve diensten te komen.” Dat stellen Paul Schenk en Ronald Pols in een interview in het gisteren uitgekomen digitale magazine van Risk & Business. Zij vormen sinds 1 mei jl. de directie van  DEKRA Claims and Expertise B.V na het vertrek van directievoorzitter Wim Ter Voert, die binnen het DEKRA-concern een nieuwe (internationale) functie heeft aanvaard .

 Bovengenoemd diversificatiebeleid heeft DEKRA Claims & Expertise allesbehalve windeieren gelegd. “Het afgelopen jaar zijn we in Nederland autonoom sterk gegroeid, mede door het binnenhalen van nieuwe klanten en het vele werk als gevolg van de orkaan Irma en door de vele stormschades in de eerste maanden van dit jaar”, zegt COO Ronald Pols. Ook op automotive gebied is er volgens de nieuwe directievoorzitter Paul Schenk weer sprake van een toename, mede door de groei van de economie en de daarmee gepaard gaande gestage toename van het aantal rijbewegingen en daarmee van het aantal schades. Hij schrijft de forse omzetgroei door de jaren heen mede toe aan het al genoemde diversificatiebeleid: “Toen ik 17 jaar geleden bij Extenso startte maakte fysieke auto-expertise 95% van de omzet uit; vandaag de dag is dat nog zo’n 35% van de totale omzet van DEKRA Automotive.”

 Toekomst positief

Schenk (links)  en Pols zeggen desgevraagd  de toekomst van de expertisebranche in het algemeen bijzonder positief tegemoet te zien. Niet in de laatste plaats omdat er weer meer dan voorheen oog is bij opdrachtgevers voor businesspartners die met hun meedenken om enerzijds de klanttevredenheid te verhogen en anderzijds de schadelast zo laag mogelijk te houden. Al blijft volgens hen dat de factor prijs een belangrijke rol spelen. In navolging van de verzekeringsbranche zal volgens hen ook in expertiseland een verdere consolidatie plaatsvinden, al blijft er in hun ogen wel plaats voor kwalitatieve nichespelers.

 

Ook de toekomst van het eigen bedrijf zien ze rooskleurig tegemoet.”In overleg met het moederbedrijf zijn ambitieuze toekomstplannen geformuleerd  die men zowel wil realiseren door middel van acquisities als via autonome groei. Door uitbreiding van het aantal opdrachten bij bestaande opdrachtgevers, maar ook door middel van het binnenhalen van nieuwe opdrachtgevers: zowel van binnen maar vooral ook van buiten de verzekeringsbranche. We willen onze kennis en ervaring op schadegebied nog meer gaan inzetten voor andere markten. Daarnaast is ons streven erop gericht nieuwe markten te ontwikkelen door met aanpalende, innovatieve diensten te komen.”

Op de slotvraag wat zij opdrachtgevers zouden willen meegeven, antwoordt Pols (links): “Blijf in gesprek met elkaar over de meest optimale oplossingen voor schaderegeling.”, Schenk wijst op het belang voor de gehele markt, opdrachtgevers incluis, ook op termijn voldoende experts in huis te hebben om naast het reguliere werk ook de hausse aan schades na een calamiteit, zoals een storm of forse hagel- of regenbui, op te kunnen vangen. “De huidige expertisebranche is inmiddels zo lean & mean dat daarin geen enkele rek zit. Daar moeten we met elkaar een modus voor zien te vinden. Immers, ook opdrachtgevers willen bij een grote calamiteit de schades van hun klanten zo snel en goed mogelijk geregeld zien.”