Nederlands onderzoek: ADAS-systemen verhogen schadelast verzekeraars tot 2025 met 125 miljoen euro

 

Veiligheidsvoorzieningen in auto’s, de zogeheten Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) zoals brakke-assist, lane-control, en parkeersensoren voor en achter, dragen niet zoals beoogd bij aan meer veiligheid en minder schade, maar zorgen juist voor een hogere schadelast. Dat is één van de opvallende uitkomsten uit Branchemonitor Schadesector 2018-2030, een coproductie van Automotive Insiders en Oude Essink Business-Advies in samenwerking met Solera.  Volgens het onderzoek stijgt tot 2025 de schadelast voor verzekeraars van 1,4 miljard euro in 2018 naar 1,65 miljard euro, waarvan naar verwachting 125 miljoen euro is toe te schrijven aan de ADAS-systemen. Auto’s uitgerust met deze systemen zorgen voor een hogere schadelast door hogere herstelbedragen én door een hogere schadefrequentie.

Sterker nog, de kans op een ongeluk wordt groter naarmate het veiligheidssysteem uitgebreider. Wie geen veiligheidsvoorziening heeft of deze niet gebruikt maakt gemiddeld 14% kans op schade. Bij bestuurders die één of meer functionaliteiten voor veiligheid heeft aanstaan ligt de kans hoger: 18% bij één veiligheidsvoorziening, 19% bij twee, 21% bij drie en 23% bij vier. Vooral bij gebruikers van lane-control is de schadefrequentie de helft hoger, bij gebruik parkeersensoren aan de voorkant een derde, bij toepassing brake-assist meer dan een kwart en bij parkeersensoren achter 20%. Volgens de onderzoekers weten automobilisten niet goed genoeg hoe ermee om te gaan en hebben ze teveel vertrouwen in de technologie waardoor de aandacht verslapt. Ook weet 42% van de zakelijke rijders bijvoorbeeld niet dat er een ADAS-systeem bij de auto is geleverd en krijgt 24% van de kopers geen instructie in de werking van de veiligheidssystemen.

Branchemonitor Schadesector 2018-2030

De Branchemonitor Schadesector 2018-2030  is het eerste rapport dat een uitgebreide analyse maakt van de schadesector in Nederland. Met behulp van data van Nederlandse stakeholders is een uitgebreide analyse gemaakt van de schadesector en is een prognose opgesteld hoe het schadevolume (omzet in euro’s) zich in de jaren 2018-2030 gaat ontwikkelen.

Voor de automotive sector als geheel worden grote veranderingen verwacht door de ontwikkelingen op het gebied van connectiviteit, de (semi) autonome auto, sharing en elektrificering van het wagenpark (CASE). Megatrends als verdergaande verstedelijking zullen ook hun invloed hebben op de automotive sector. Nieuwe sturingsmodellen, merkerkenningen, differentiëring in de werkzaamheden en steeds complexere auto’s doen zich eveneens gelden.

In deze dynamische wereld moeten schadebedrijven, toeleveranciers, verzekeraars en andere stakeholders hun koers uitzetten. De Branchemonitor Schadesector 2018-2030 is een lijvig rapport dat op basis van Nederlandse data, in plaats van aannames, inzicht geeft in de ontwikkeling van het volume in de schademarkt voor de periode 2018-2030. De monitor rekent naar eigen zeggen af met vage bespiegelingen en vaak foutieve aannames en biedt stakeholders doorwrochte analyses op basis van betrouwbare data die door tal van stakeholders beschikbaar zijn gesteld.

Leo Oude Essink, auteur van het rapport: “De Branchebarometer Schadesector 2018-2030 voldoet aan de behoefte van een grondige, integrale beoordeling van de sector, gebaseerd op Nederlandse data. Ze geeft o.a. inzicht hoe het schadevolume zich de komende jaren gaat ontwikkelen en is daarmee een onmisbare informatiebron voor alle stakeholders in de schadesector. Dat er de komende jaren veel gaat veranderen is zeker maar anders dan veelal werd en wordt aangenomen.”