Ministerie van BZK vraagt na ingestorte parkeergarage Eindhoven : aandacht voor veiligheidsrisico betonvloeren

Bij gebouwen waarbij de vloeren bestaan uit betonplaten uit de fabriek in combinatie met een laag beton die daar ter plekke op gestort wordt, moeten bouwers en gemeenten goed letten op de aansluiting tussen de twee betonlagen. Dit om veiligheidsrisico’s uit te sluiten. Op 27 mei jl. stortte een parkeergarage in aanbouw in op Eindhoven Airport, waar zulke vloeren waren gebruikt. Gemeenten moeten goed op het risico letten bij het verlenen van een vergunning voor nieuwbouw, stelt het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) in een brief aan alle gemeenten. “Ook vraagt het ministerie aan de gemeenten om alle bestaande gebouwen te inventariseren waarbij de afgelopen jaren tijdens de bouw gebruik is gemaakt van deze techniek voor betonnen vloeren. Daarnaast wordt an de Stichting NEN gevraagd om te bekijken of de toelichting op de NEN-norm voor dit soort vloeren duidelijker zou moeten.

Het ministerie van BZK reageert daarmee op onderzoek door TNO (in opdracht van Eindhoven Airport) en op een rapport van adviesbureau Hageman (in opdracht van de aannemer BAM) over het gedeeltelijk instorten van de parkeergarage in Eindhoven.  Deze onderzoeken hebben geleid tot een eenduidige conclusie. “De gedeeltelijke instorting van de parkeergarage bij Eindhoven Airport is te wijten aan een constructiefout in vloerplaten die zijn gebruikt. Daardoor zijn op de bovenste, vierde, verdieping scheuren ontstaan. De vierde verdieping stortte gedeeltelijk in, waarna ook de vloeren van de onderliggende verdiepingen gedeeltelijk instortten.  De afschuifsterkte van het aansluitvlak van de breedplaten was onvoldoende om de trekkracht over te dragen. Als gevolg daarvan is de constructieve kwaliteit van de vloer verloren gegaan. De hoge temperatuur op de dag van instorting is een omstandigheid geweest, waarbij het gebrek tot uiting is gekomen. Omdat er niemand op de bouwplaats was, vielen er geen slachtoffers. Als de vloeren op een andere dag waren ingestort, waren er misschien wel slachtoffers gevallen.”

 

Normering

Op zijn website schrijft BAM over het onderzoek: “De uitgangspunten voor het ontwerpen en berekenen van betonconstructies zijn beschreven in de bouwnorm NEN-EN 1992-1-1. Aanvullend op het uitgevoerde onderzoek is gebleken dat zowel constructeurs als toezichthouders bij het toepassen van breedplaatvloeren over het algemeen het belang van de afschuifsterkte voor de hechtheid van de vloer onvoldoende onderkennen. Een extra toelichting bij de NEN-EN 1992-1-1 zou de toepassing van de norm zeker bevorderen.”

Verdere afstemming tussen alle betrokken partijen moet volgens BAM uitwijzen wat er met het gebouw gaat gebeuren en wie verantwoordelijk kan worden gehouden voor het incident.Jaap Hazeleger, directeur BAM Bouw en Techniek: ‘Een gebeurtenis als deze is gelukkig zeer uitzonderlijk en er is ons alles aan gelegen om dit ook zo te houden. We zijn heel dankbaar dat zich geen persoonlijke ongelukken hebben voorgedaan. Met de onderzoeksresultaten in de hand zullen we met Eindhoven Airport om tafel gaan om de meest geëigende vervolgstappen te bepalen.’