Minder autoschades, stijgende omzet

Door de ontwikkeling van het Nederlandse wagenpark en de infrastructuur daalt het aantal schades de komende jaren met ruim zeven procent. In weerwil daarvan stijgt de omzet in de schadeherstelsector met bijna 16%, als gevolg van een forse stijging van de kosten per schadegeval.

Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van een nieuw 113 pagina’s tellend rapport van Automotive Insiders en TrendRx. Het rapport schetst een beeld van de impact van de veranderingen in het Nederlandse wagenpark op de schadesector en die liegen er niet om.

Het wagenpark wordt de komende jaren groter, ouder, zakelijker en elektrischer. Het is een ontwikkeling die niet exponentieel, maar lineair verloopt. Dat geeft de schadesector de tijd om zich hieraan aan te passen.Ondanks de stijgende omzet zal er in 2030 geen plaats zijn voor alle huidige schadeherstelbedrijven. Door het dalende schadeaanbod zal de concurrentie namelijk toenemen, terwijl de investeringskosten om te voldoen aan merkconform repareren zullen toenemen. Naar verwachting zullen met name de middelgrote bedrijven hiervan de dupe worden.

Aanbevelingen

De onderzoekers zien het als een noodzaak om per vestiging schaalvergroting te realiseren om met minder schades overall en een grotere investeringsbehoefte toch voldoende marge te kunnen behalen. Verder is een reductie van het aantal vestigingen richting 2030 onvermijdelijk en zullen zelfstandige bedrijven zich moeten gaan focussen op een beperkt aantal merken. Schadeherstelbedrijven met meerdere vestigingen zullen steeds meer gericht naar de verschillende vestigingen gaan sturen met elk hun specifieke expertise.

Het rapport is te bestellen op de site van Automotive Inside