Millenials willen bij schaderegeling technologische hulpmiddelen én persoonlijk contact

 

Wanneer het aankomt op een schadeclaim willen millenials, zij die ruwweg geboren zijn tussen 1980 en 2000 , niet alleen gebruik maken van technologische voorzieningen, online chatten,  maar ook persoonlijk contact met een schadebehandelaar bij verzekeraars of tussenpersoon, zo blijkt uit een Brits onderzoek van Auger, een gespecialiseerd op het gebied van onder meer lekdetectie.

Daaruit komt verder naar voren dat bij het indienen van een schadeclaims  de voorkeur voor het persoonlijk spreken  van iemand door de telefoon  toeneemt naarmate de claimant ouder is. Van de 18- tot 24-jarigen is 37% hier een voorstander van de 65-plussers  iets meer dan driekwart. Er zijn ook sterke regionale verschillen. Zo wil in Schotland drie van de vijf claimanten iemand persoonlijk spreken over een schade, terwijl dat in Londen 41% is.

Bijna tweederde (64%) van de 18- tot 24-jarigen  en 60% van de 25- tot 34-jarigen prefereert het gebruik van de hedendaagse moderne technologie bij het indienen van een schadeclaim. Daarbij heeft  bij eerstgenoemde groep het online chatten (31%) de grootste voorkeur, gevolgd door het melden van de schade  via de website (17%) of een mobiele app (14%). Bij 25- tot 34-jarigen zijn die percentages resp. 29%, 18% en 13%.

Een andere uitkomst uit het onderzoek is dat veel consumenten een snelle en probleem- en discussieloze schaderegeling ambiëren en dat aan de kwaliteit van het geleverde werk minder waarde wordt gehecht (16%)met 16David Brewster, directeur van  Auger, stelt: “Een van de grootste uitdagingen voor verzekeraars is om ook bij de schaderegeling moderne, geavanceerde  technologieën toe te passen maar tegelijkertijd oog te houden voor het persoonlijke aspect.  Zelfs als het schadeproces door middel van kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence)  is geautomatiseerd, is het nog steeds nodig om het menselijke element daarin te behouden, zeker wanneer de consument, zoals in dit onderzoek, aangeeft dit belangrijk te vinden”, aldus de Auger-directeur, volgens wie de verzekeringsbranche en de hieraan gelieerde bedrijfstakken zich terdege moeten voorbereiden op de wensen en verlangens van toekomstige huizenbezitters om deze nieuwe generatie klanten kwijt te raken aan nieuwe disruptors die beter weten in te spelen op wat klanten willen.