Mijlpaal in 5-jarige samenwerking tussen VolkerWessels en Broadspire: 1000ste bouwschade voor het gezamenlijke ‘Schadeloket’

 

Vijf jaar geleden heeft VolkerWessels het initiatief genomen tot de opzet van een Schadeloket voor de afwikkeling van schades die zich hebben voorgedaan op een van de vele projecten waarop de bouwgigant, al dan niet met andere bouwbedrijven, betrokken is.  Voor de uitvoering van de schadeafwikkeling is gekozen voor een exclusieve samenwerking met Broadspire, het claimshandlingsbedrijf van Crawford & Company (Nederland). Onlangs heeft de samenwerking een bijzondere mijlpaal behaald: de 1000ste schadeclaim is in behandeling genomen. Reden voor een klein feestje bij de beide samenwerkingspartners.

Bij de start van de samenwerking in 2012 zei Hans Gorree, directeur Corporate Risk & Insurance bij VolkerWessels dat de afwikkeling van schadeclaims voor zijn bedrijf om meerdere reden een groot goed is. “Om financiële redenen, maar zeker ook uit oogpunt van imago en reputatie. Daarom is het van groot belang om goed om te gaan met schades, claims en klachten”, benadrukte hij. “Als VolkerWessels willen we graag ‘in control’ zijn, ook of wellicht zelfs juist bij een schadeclaim of klacht. Daarom achten wij het van groot belang dat hiermee adequaat en zorgvuldig wordt omgegaan en is er ons dan ook veel aan gelegen om klanten goed te helpen bij een schade. Bij het Schadeloket kunnen per bouwproject schades en klachten centraal worden gemeld en kan van daaruit ook een snelle adequate opvolging in gang worden gezet.”

Uitbesteding

Hoewel VolkerWessels in eigen huis de beschikking heeft over ervaren, goed gekwalificeerde medewerkers, is er bewust voor gekozen de werkzaamheden van het Schadeloket uit te besteden aan Broadspire. Gorree licht toe: “Dat is deels ingegeven uit oogpunt van kostenefficiency, waarbij wij zekerheden voor de kwaliteit en snelheid hebben ingebouwd. Door deze aanpak kunnen onze eigen schademensen en die bij andere partijen binnen de bouwcombinatie zich focussen op de grotere en anderszins complexe schadeclaims en worden de bij het project betrokken partijen ‘ontzorgd’. Daarnaast is het uit PR-oogpunt naar claimanten en andere omwonenden toe een voordeel om met een onafhankelijke derde te werken, aangezien zij op objectieve wijze naar de validiteit van claims en/of klachten kunnen kijken.  Bovendien haal je hiermee ‘de emotie uit de keet’.”

Hij vervolgt: “De samenwerking is meer dan uitstekend, eigenlijk niets op aan te merken. De reden: : gepassioneerde medewerkers en gedreven managers, iets waarin wij ons bij VolkerWessels herkennen. Het grootste voordeel van de samenwerking is de snelheid en kwaliteit van afhandeling. Wat Broadspire tien keer  per dag doet, doet VolkerWessels één keer per dag. Het gevolg: kennis en kunde blijft behouden en wordt versterkt. En het mooiste is natuurlijk te constateren dat de ‘jonge honden’ er plezier aan beleven en dat moet vooral zo blijven.” Claimsmanger Kees Boutsma vult aan: ”Ook van de werkmaatschappijen die gebruik maken van het Schadeloket ontvangen we positieve berichten. Daarnaast ervaren ook claimanten het als positief dat er snel gereageerd en geacteerd wordt op hun vraag of claim. Bij discussies met tegenpartijen worden we snel betrokken en de lijnen zijn kort.”

 Rianne Baumann: “VolkerWessels is penvoerder op vele uiteenlopende projecten, waardoor de werkzaamheden voor onze medewerkers erg divers van aard zijn en ze zich dienen te verdiepen in het specifieke werk waarop een claim binnenkomt. Dat maakt en houdt het werk uitdagend. Daarnaast is het zo dat er niet alleen overleg is met het Insurance-team van VolkerWessels maar eveneens met de projectmensen op het werk. Een erg uitdagende, leerzame en leuke dynamiek. Door deze manier van werken ben je dicht betrokken bij het project. Terwijl dat normaal vaak een ver-van-je-bed-show is. We zijn dan ook erg trots op deze manier van samenwerken! “

  Bij de foto v.l.n.r. Bas Geurtsen (VolkerWessels), Naoual Lamsaad (Broadspire), Dirk Jan van Rossum, Kees Boutsma en Hans Gorree (allen VolkerWessels), Kirsti Aasestrand, (Broadspire), Tim Schouten (Crawford & Company) en Vincent Talle (Broadspire)