Meldingen bij Fraudehelpdesk: fraudebedrag meer dan verdubbeld

De totale schade als gevolg van oplichting die bij de Fraudehelpdesk is gemeld, is behoorlijk toegenomen. Dat is voor een belangrijk deel veroorzaakt door de toename bij beleggingsfraude. Het ging in 2017 om een totaalbedrag van € 15.854.000,-. In 2016 was dat nog € 7.254.000,-.

In 2017 hebben gedupeerden fors meer schade door beleggingsfraude gemeld bij de Fraudehelpdesk. Benadeelde beleggers meldden een schadebedrag van € 6.1 miljoen. Een jaar eerder ging het nog om € 1.4 miljoen. In totaal kreeg de Fraudehelpdesk 147 meldingen van beleggingsfraude (tegen 76 in 2016). Van die groep raakten 98 mensen ook echt geld kwijt (34 vorig jaar).

Gedupeerden werden slachtoffer van zogeheten boilerrooms, waarbij valse beleggingskantoren mensen bellen met zogenaamd een lucratieve investering. Vaak doen slachtoffers eerst een kleine investering en krijgen dan een mooi rendement. Vervolgens worden ze uitgedaagd een groter bedrag in te zetten. Dat geld zien ze niet meer terug.

Misbruik bedrijfsgegevens
Het bedrijfsleven kreeg afgelopen jaar ook meer te maken met oplichters die misbruik maakten van de namen van ondernemingen of ondernemers. Het ging hierbij om ongevraagde (online) verkoop, het manipuleren van betaalverkeer tussen bedrijven en CEO-fraude.De Fraudehelpdesk ontving 521 meldingen, waarvan 118 bedrijven echt geld kwijtraakten. De totale schade die deze fraude opleverde bedroeg € 2.863.092,-. In 2016 ging het om 400 meldingen, 75 slachtoffers en zo’n € 1,5 miljoen schade.
Een andere opvallende stijger is de schade die veroorzaakt wordt door zogeheten Microsoftbellers. Deze truc, waarbij een beller zich voordoet als helpdeskmedewerker van het bekende softwarebedrijf, bestaat al jaren. Toch blijkt 2017 een jaar waarin fraudeurs meer geld dan ooit afhandig wisten te maken.In 2016 werd voor € 204.000,- aan schade gemeld door deze Microsoftscam. Afgelopen jaar was dit maar liefst € 724.500,-. Het aantal gedupeerden nam ook flink toe: 102 in 2016 en 229 in 2017.

De stijging wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de werkwijze geraffineerder is geworden. Voorheen vroegen de oplichters slachtoffer zelf een bedrag te betalen voor de geleverde diensten. Daarbij waren de bellers afhankelijk van wat hun doelwit wilde betalen. Tegenwoordig zorgen ze ervoor dat ze toegang krijgen tot de pc van hun slachtoffer. Zodra deze is ingelogd op internetbankieren plunderen ze de rekening.