Meerderheid geblesseerde sporters op SEH jonger dan 18

In 2016 werden 121.000 sportblessures op een Spoedeisende Hulp-afdeling (SEH) behandeld, blijkt uit cijfers van VeiligheidNL. Opvallend is dat meer dan de helft van de geblesseerde sporters in de leeftijd van 4 tot 18 jaar is. De belangrijkste oorzaak van de blessures, in elke leeftijdscategorie, is vallen; van hoogte, door een sprong, struikelen of zwikken. En dat terwijl uit onderzoek blijkt dat letsel door vallen significant kan verminderen door te leren vallen. Vallen is ook bij jongeren de belangrijkste oorzaak van blessures. Bijna 60% van de geblesseerde sporters in de leeftijd van 4 tot 18 jaar, raakte geblesseerd door een val, ten opzichte van 23% door contact met een object en 12% door lichamelijk contact. Echter blessures door vallen komen in bijna alle sporttakken voor.

Het aantal SEH-behandelingen door sportblessures is 18% van het totaal aan alle letsels door ongevallen of geweld op de SEH. Het aantal sportblessures dat op de SEH-afdeling wordt behandeld, is in de periode 2000-2016 afgenomen. Uitzonderingen zijn wielrennen, mountainbiken, hardlopen en fitness. Ook lijkt het aantal blessures tijdens bewegingsonderwijs, waarvoor SEH-behandeling nodig is, licht te stijgen. De algehele daling is in de meest recente jaren deels een gevolg van veranderingen in de gezondheidszorg, waardoor letselpatiënten voor lichte letsels minder snel naar de SEH-afdeling gaan.

Veldvoetbal, bewegingsonderwijs, paardensport

In de top 3 van sporttakken met blessures die in 2016 op een SEH-afdeling moesten worden behandeld staat bewegingsonderwijs (13.500)op de tweede plaats, en paardensport (7.700) op de derde plaats. De meeste letsels zien we bij veldvoetbal (35.800 SEH-bezoeken. Hierbij dient opgemerkt te worden dat deze sporten naar verhouding veel meer beoefend worden dan de andere sporten en om die reden een groot aantal blessures kennen. De Top-10 SEH-bezoeken bij sportletsels wordt gecompleteerd door Hockey (6.400), Wielrennen (4.700), Zwemmen (3.900), vechtsporten (3.700), motor- en autosport en karten (3.000), mountainbiken (2.800) en volleybal (2.600).

Bijna de helft van alle blessures die in 2016 op een SEH-afdeling werden behandeld was een fractuur, op ruime afstand gevolgd door oppervlakkige letsels en distorsies.. Bijna zeven procent van de sporters werd na de behandeling op SEH-afdeling opgenomen in het ziekenhuis. Dit zijn in de regel ernstige blessures. In 2016 overleden in Nederland twintig personen door uitoefening van hun sport, vooral wielrenners en zwemmers. Daarnaast overleden in hetzelfde jaar nog vijftien Nederlanders tijdens sporten in het buitenland, meest bergbeklimmers en duikers.

Kosten

Ondanks dat de gezondheidswinst van sporten en bewegen groter is dan de zorg- en verzuimkosten van blessures, is het toch economisch voordelig om het aantal en de ernst van sportblessures terug te dringen. Want blessures die op de SEH-afdeling werden behandeld of tot ziekenhuisopname leidden, kostten in 2016 in totaal € 340 miljoen. Hiervan betrof € 150 miljoen medische kosten en € 190 miljoen kosten door arbeidsverzuim. De duurste sporttakken waren daarbij veldvoetbal (€ 104 miljoen), wielrennen (€ 60 miljoen) en paardrijden (€ 43 miljoen). Gemiddeld was een wielerblessure het duurst (€ 2.800 medische kosten, € 8.500 verzuimkosten).

Leren vallen

Het is volgens VeiligheidNL onvermijdelijk dat waar gesport wordt, er ook wordt gevallen. “Een goede motorische ontwikkeling speelt een grote rol bij het voorkomen van vallen. Meerdere sporten beoefenen en veel buitenspelen kunnen hier aan bijdragen. Een val hoeft echter niet direct tot letsel en een behandeling op de SEH-afdeling te leiden. Want vallen kun je ook leren. De blessures waar jongeren tot 18 jaar het vaakst (28%) aan werden behandeld, waren fracturen aan de pols, hand en vingers; lichaamsdelen waarmee kinderen geneigd zijn een val op te vangen. Door ze te leren vallen, kunnen de gevolgen beperkt worden.”

Voor basisschoolleerlingen is daarom het lespakket Vallen is ook een Sport ontwikkeld. “Onderzoek toont aan dat dit lespakket zorgt voor een halvering van het risico op valletsels bij kinderen. Bijkomend voordeel is dat leren vallen meer doet dan alleen letsel voorkomen. Kinderen krijgen er zelfvertrouwen van en worden minder angstig. Hierdoor durven ze meer te ondernemen en vinden ze bewegen weer leuk, wat weer goed is voor hun motorische ontwikkeling.”

 


 

DLR-voorzitter Tjibbe Joustra  reikt eerste exemplaar ‘Handreiking Zorgschade’ uit aan minister Sander Dekker

Op donderdag 16 november a.s. zal mr. Tjibbe Joustra, voorzitter van De Letselschade Raad, het eerste exemplaar van de ‘Handreiking Zorgschade’ uitreiken aan minister Sander Dekker van Rechtsbescherming. Dit zal plaatsvinden tijdens De Letselschade Raadsdag,  het jaarlijks congres van De Letselschade Raad dat komende donderdag wordt gehouden van  09.30  tot 15:30 uur in Theater Figi in Zeist.

De Handreiking Zorgschade is van toepassing op letselschadezaken waarin sprake is van een blijvende, intensieve en complexe zorgvraag en behelst een beschrijving van de processtappen die gezet kunnen of moeten worden bij de afwikkeling van zorgschadezaken. De doelstelling van de Handreiking is volgens De Letselchade Raad tweeledig: “Ten eerste biedt deze een beoordelingskader dat van nut kan zijn bij het vaststellen van de noodzakelijke zorgbehoefte en de kosten die daarmee gemoeid zijn. Ten tweede geeft de Handreiking concrete handvatten voor een meer inzichtelijke schadevaststelling en -begroting bij zorgsituaties waarin sprake is van een bovennormale zorgvraag, die niet volledig vanuit reguliere private en publieke middelen gefinancierd kan worden.”

De Handreiking is ontstaan als resultaat van de consultaties omtrent het Consultatievoorstel schadevergoeding zorg- en affectieschade uit 2014. Met dit voorstel beoogde de wetgever de zorgvrager – het slachtoffer of de patiënt met een zorgbehoefte – nog meer de regie te geven over de organisatie van de verzorging die hij als gevolg van het ongeval of incident nodig heeft. De letselschadebranche heeft aangeboden om gezamenlijk tot een regeling te komen die recht doet aan de uitgangspunten en doelstellingen van dit voorstel, waarin vooral aandacht wordt besteed aan de positie van de zorgvrager. In werkgroepen, georganiseerd door De Letselschade Raad, heeft de letselschadebranche de bestaande problematiek onderzocht. De uitkomsten daarvan zijn verwerkt in deze handreiking. Met deze – binnen twee jaar opgeleverde – Handreiking, heeft de letselschadebranche bijgedragen aan het voorkomen van een langdurig wetgevingstraject over dit onderwerp.

Meer informatie over het jaarlijkse congres van De Letselschade Raad is te lezen op www.aanmelder.nl/raadsdag2017

Nieuwe banen voor Eddie ter Beest (Hanselman Groep), Gijs de Bruin (CL), Niels Teeuw (Navigators) en Tristanig Verheul (Lengkeek)

De  arbeidsmarkt-carrousel in verzekerings- en expertiseland draait volop. Zo zijn onder meer Eddie ter Beest, Niels Teeuw en Tristanig Verheul recentelijk aan de slag gegaan bij een nieuwe werkgever, terwijl Gijs de Bruin dat per 1 januari a.s. doet.

Op 1 november 2017 is Eddie ter Beest bij de Hanselman Groep in dienst getreden. Hij is fulltime aan de slag gegaan als schade-expert voor de vakgroep Brand en zal daarnaast ook de rol als coördinator van de betreffende vakgroep op zich nemen. Waar nodig zal hij ook werkzaamheden verrichten voor onze vakgroep Waardebepalingen. Eddie ter Beest is afkomstig uit de Univé-organisatie, waar hij gedurende bijna 25 jaar diverse functies heeft vervuld op gebied van schadebehandeling, calamiteitenbegeleiding en waardebepaling. Hij heeft tevens ruime ervaring opgedaan in diverse managementfuncties parallel aan zijn inhoudelijke taken. “Wij zijn erg blij met de komst van Eddie en zien hem als waardevolle aanvulling voor onze organisatie”, aldus het management van de Hanselman Groep.

Bij Navigators Netherlands, dat per 1 november jl. Bart Hoogstad heeft aangesteld als Claims Marine Manager Benelux, is per dezelfde datum Niels Teeuw in dienst getreden in de functie van Marine Underwriter. Hij werkte de afgelopen 2,5 jaar als Junior Underwriter Marine bij HDI Global SE en daarvoor drie jaar als Loss Adjsurer Marine & Transportation.

Bij Lengkeek, Laarman & De Hosson is Tristanig Verheul in oktober gestart als Schade-expert. Hij is afkomstig van Cunningham Lindsey Nederland, waarin hij de afgelopen 8,5 jaar in een soortgelijke functie werkzaam was.

Per 1 januari a.s. stapt Gijs de Bruin over  van de Hanselman groep naar Cunningham Lindsey. Hij zal vanuit kantoor Rotterdam als Senior Expert binnen de vakgroep Property Expertisezijn werkzaamheden gaan verrichten. “Na het vertrek van Tristanig Verheul zij we op zoek gegaan naar nieuwe collega’s. Wij zien de komst van Gijs de Bruin met veel enthousiasme tegemoet”, zegt CEO Jeroen Fröhlich. Gijs de Bruin is sinds 2002 werkzaam in de schade-expertisebranche, waarin hij als senior-expert werkzaam was bij EMN, Vanderwal & Joosten en de Hanselman Groep.

VNAB ontwikkelt samen met contentpartners vakbekwaamheidstool voor PA

De VNAB heeft samen met de HR Commissie gewerkt aan een totaaloplossing om het voor professionals werkzaam binnen de grootzakelijke verzekeringsmarkt eenvoudiger te maken om permanent vakbekwaam te kunnen blijven Dit heeft geresulteerd in de vakbekwaamheidstool waarin men onder andere Permanent Actueel (PA) blijft, maar ook op bovenwettelijk niveau vakbekwaam blijft. Hiervoor werkt de VNAB inmiddels  samen met diverse contentpartners die de tool verreiken met actuele berichten, specifiek gericht op de grootzakelijke verzekeringsmarkt.

 

Over het hoe en waarom schrift de VNAB op haar eigen website: “Vanaf 1 januari 2014 moeten klantmedewerkers permanent actueel (PA) zijn op hun vakgebied. Deze verplichting is een open norm en maakt daarmee bedrijven vrij om zelf invulling te geven aan het permanent actueel houden van haar medewerkers. De AFM geeft als handvatten dat het beleid van een bedrijf erop gericht moet zijn dat:

§  – de klantmedewerker permanent op de hoogte is van de actuele ontwikkelingen;

§  – de klantmedewerker actuele ontwikkelingen kan toepassen;

§  – de invulling van de open norm permanent actueel vakbekwaam  minimaal aan deze uitgangspunten voldoet.

 

De vakbekwaamheidstool biedt volgens de VNAB de volgende voordelen:

§  – Gebruiksvriendelijke tool voor de gehele markt

§  – Branche specifieke actualiteiten

§  – E-portfolio

§  – Permanent actueel

§  – Verschillende leermethodieken waaronder Lunch & Learn @VNAB

§  – Aanbod van actuele artikelen in samenwerking met diverse VNAB kennispartners

§  – Totaalregistratie van alle kennisactiviteiten zoals ook incompany en VNAB events

§  – Registratie van vaardigheden/verworven competenties volgens EVC (Erkenning van Verworven Competenties)

 

Contentpartners

De inhoud van de VNAB vakbekwaamheidstool wordt momenteel verzorgd door de volgende partners: Dirkzwager advocaten & notarissen, Houthoff Buruma, Kennedy van der Laan, Kneppelhout & Korthals, KPMG, Marsh, Van Niekerk Cieremans en Van Traa Advocaten. Daarnaast wordt samengewerkt met de Beursbengel. Bedrijven die eveneens contenpartner van de VNAB willen worden kunnen daarvoor contact opnemen met Paula du Pont (p.dupont@vnab.nl)

 

 

Moody’s: Nederlandse schadesector verbetert zich dankzij premie-verhogingen met 5 à 10%; dit jaar verzekeringstechnisch verlies

“Het vooruitzicht voor de schadeverzekeringssector in Nederland verbetert zich dit jaar vanwege de doorgevoerde premieverhoging met 5 à 10% als gevolg van de zware watergerelateerde schades in 2016. Dit  ondersteunt  onze stabiele outlook voor de sector, ook al zal de prijsverhoging deels teniet worden gedaan door de hogere schadereserveringen  voor met name letselschades en door enkele wetswijzigingen. Bovendien versterkt het intermediaire distributiemodel,  dat de Nederlandse markt domineert, de concurrentie en maakt het voor verzekeraars, vooral de kleinere maatschappijen,  moeilijker om de premies te verhogen.” Dat schrijft Moody’s in haar recent verschenen Outlook voor de Nederlandse verzekeringssector.

 

In het onderzoeksrapport schrijft Moody’s dat de Nederlandse schadeverzekeringssector sinds 2013 de verzekeringstechnische verliezen heeft geboekt met combined ratio’s (percentage schadelast en kosten t.o.v de inkomsten) boven de 100%. “We verwachten dat ook in 2017 de sector als geheel een verzekeringstechnisch zal boeken, waarbij het combined ratio aan de onderkant van de 101-105% zal uitkomen. Daar staat tegenover  dat met name de grotere schadeverzekeraars 2017 dit jaar in de plus zullen uitkomen. De halfjaarcijfers  van de grotere verzekeraars laten die verbeteringen al zien, geholpen door minder weergerelateerde calamiteiten . Enige uitzondering daarop  vormt NN, waarvan de resultaten in de eerste helft van dit jaar niet zijn verbeterd, mede door de overname van Delta Lloyd.”

Moody’s spreekt verder de verwachting uit  dat de underwriting-discipline van de Nederlandse schadeverzekeraars de komende twee tot vijf jaar verder zal verbeteren. “Daarbij verwachten wij dat met name kleinere verzekeraars het moeilijk zullen krijgen om de hogere schadelast te compenseren door premieverhogingen, wat het voor hen moeilijker zal maken om grotere klanten te verzekeren, volmachtpools top te zetten of voldoende consumentendata te verzamelen om scherper te kunnen tariferen.”

Overige uitkomsten

Andere uitkomsten uit Moody’s Outlook voor de gehele Nederlandse verzekeringssector zijn:

·         Ook de vooruitzichten voor de levensverzekeringsindustrie is stabiel;

·         De economische omstandigheden voor de sector  zijn goed. Het BNP groeit met 3%;

·         De vijf grootste verzekeraars hebben hun kapitaalpositie verstevigd en hebben stappen ondernomen om nog concurrerender te kunnen worden. Bijvoorbeeld door middel van fusier en overnames (NN, ASR), nieuwe externe investeerders (VIVAT), kostenreductie (allen);

·         Schaalvergroting lijkt verder toe te nemen. Volgens cijfers van de DNB is het aantal verzekeraars sinds  2012 met 24% verminderd;

·         De woekerpolisaffaire heeft  behalve financiële gevolgen ook schade toegebracht aan de reputatie van de sector

Het volledige rapport van Moody’s vindt u hier: file:///C:/Users/Jan/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/Content.Outlook/LJ65I7CF/2017%2011%2003%20Moody’s%20-%20Insurance%20(The%20Netherlands)%20-%20Life%20sector%20refocusing%20higher%20PC%20prices%20drive%20stable%20outlook.pdf.

30 november a.s.: Herhalings- en Updatetraining Internet Rechercheren; Forse korting voor lezers Risk & Business

Digitale Opsporing B.V, het door het ministerie van Veiligheid en Justitie erkende particulier digitaal forensisch recherchebureau en cybersecurityspecialist, organiseert op 30 november a.s. in het nieuwe bedrijfspand in Horst een nieuwe open sessie van haar succesvolle en goed gewaardeerde ‘Herhalings- en Updatetraining Internet Rechercheren’. Voor deze praktische training zijn nog enkele plaatsen beschikbaar. Lezers van Risk & Business krijgen een fikse korting. Zij betalen voor deze eendaagse training €325 euro, excl. BTW (normale prijs € 525), een korting van bijna 40%.

De training is bestemd voor medewerkers van verzekeraars of overheidsinstellingen die vanuit hun functie het internet gebruiken om informatie te verkrijgen, particulier onderzoekers, fraude-onderzoekers, securitymanagers, bedrijfsrechercheurs, etc. Voor deelname is enige praktijkervaring op het gebied van internet rechercheren wenselijk.

In een toelichting op het cursusprogramma van de Herhalings- en Updatetraining zegt Digitale Opsporing:  “Het internet staat niet stil. Ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. In één dag worden de deelnemers door een ervaren docent  bijgepraat en up-to-date gemaakt over de nieuwste internettrends en onderzoeksmogelijkheden. Deelnemers worden getraind in technieken die ze in staat stellen op internet te zoeken naar personen en bedrijven, met behulp van openbare bronnen (waaronder social media) en met inachtneming van hun eigen veiligheid, juridische kaders en privacywetgeving.”

Voor meer informatie en aanmelden kunt u contact opnemen met het opleidingssecretariaat: opleiding@com-connect.nl, tel. (085) 489 12 50, of via de website www.digitaleopsporing.nl. Ingeschrevenen in het RCF (Register Coördinator Fraudebeheersing) krijgen voor deelname 6 PE-punten.

.

 

Digitale Opsporing bv start unieke pilot met nieuwe recherchetool ‘Internet Rechercheren in the cloud’

Digitale Opsporing B.V, het door het ministerie van Veiligheid en Justitie erkende particulier digitaal forensisch recherchebureau en cybersecurityspecialist, start een pilot  met een nieuwe recherchetool ‘Internet Rechercheren in the Cloud (IRC). Met de nieuwe tool wordt beoogd toedracht- en fraudeonderzoekers, schadebehandelaars onderzoeks- en fraudemedewerkers van verzekeraars, schadebehandelaars, schade– experts en securitymanagers en bedrijfsrechercheurs van bedrijven en gemeenten in staat te stellen hun rechercheonderzoekswerkzaamheden via het internet beter en effectiever te kunnen verrichten. De pilot start  voor een aantal maanden met vijf verzekeraars en gemeenten en in totaal 20 contactpersonen.

Over het hoe en waarom van de nieuwe recherchetool zeggen Wilfred van Roij en Paul de Vlieger, beide directeur en oprichters van Digitale Opsporing: “De markt vraagt er om. Geregeld horen we van schadebehandelaars en -onderzoekers dat zij  meer mogelijkheden zouden willen hebben om via het internet rechercheonderzoeken te verrichten. Zij voelen zich in hun dagelijkse werk vaak belemmerd, bijvoorbeeld door de privacywetgeving  of doordat hun bedrijf bepaalde onderzoekstools niet aan hun ICT-systeem willen of kunnen toevoegen. Bij onze nieuwe recherchetool hebben zijn die belemmeringen niet omdat zij via ons werken in de cloud en toegang hebben tot alle 136 hulpmiddelen waarover  Digitale Opsporing hiervoor inzet, zoals externe bestanden als Firefox en Cyclomedia.

 

Crawford & Company ziet ook in Nederland groeimogelijkheden op het gebied van massaclaims

‘Een typisch Amerikaans verschijnsel.  Zo worden massaclaims vaak gezien. Niet geheel onbegrijpelijk, omdat  deze claimvorm, waarbij groepen van (vermeende) gedupeerden gezamenlijk via een rechtszaak een schadeclaim indienen tegen een bepaalde partij, zich vooral manifesteert in de Angelsaksische landen: VS, Canada, Australië en – in nog mindere mate – Groot-Brittannië. Maar dat beeld kan snel veranderen, zeker nu er in de Tweede Kamer een wetsvoorstel ligt inzake Collectieve Schadevergoeding. Hierdoor wordt het voor partijen makkelijker en aantrekkelijker om in ons land een dergelijke massaclaimprocedure (action) te starten. En dat terwijl  ons land de afgelopen jaren al volgens velen een waar Mekka is geworden voor massaclaims. Bekende voorbeelden zijn bijvoorbeeld Shell, Converium en de Staatsloterij.’

Bij Crawford & Company zien ze hierdoor dan ook groeimogelijkheden voor het Nederlandse bedrijf.  “Niet zo zeer door als vertegenwoordiger op te treden van één van de bij het (juridisch) geschil betrokken partijen, maar meer in de objectieve, onpartijdige afhandeling van de vele schadeclaims zodra betrokkenen een overeenkomst met elkaar hebben bereikt over de uitgangspunten van de schadevergoeding. Wij voeren derhalve de gemaakte afspraken tussen partijen uit. Als objectieve derde leggen wij daarbij de claim van de benadeelde langs de contractuele lat van de settlement agreement”, benadrukken George Oostrom, Vice-President  en Managing Director Benelux & France, en Rianne Baumann, Vice-President  Global Markets en Operations Director Non-Marine. Zij zeggen daarbij met name te denken aan de uitvoering van deze werkzaamheden door het in claimsmanagement gespecialiseerde bedrijfsonderdeel Broadspire. “De aanpak bij de afhandeling van massaclaims is goed te vergelijken met de werkzaamheden op het gebied van de grote recalls, zoals die bijvoorbeeld in de medische wereld plaatsvinden”.

Toevlucht in Nederland

Massaclaims zijn op zich niet nieuw, maar de toevlucht in Nederland is dat wel. Rianne Baumann licht toe: “Garden City Group, een dochteronderneming van Crawford, legt zich reeds sinds jaar en dag toe op het verrichten van legal administration services en heeft dan ook als dusdanig geacteerd in zaken zoals Royal Ahold en Converium. Nadat er een settlement agreement tot stand komt en Garden City Group wordt benoemd ten behoeve van de legal administration, doet zij er alles aan om zo veel mogelijk claimanten te bereiken en hun claims in behandeling te nemen in lijn met de uitgangspunten van de settlement agreement.” Inmiddels heeft de Garden City Group een vestiging in Londen en zal zij haar vleugels ook uitslaan naar Amsterdam voor de activiteiten in Nederland en de rest van Continentaal Europa.

George Oostrom vult aan: “Je ziet wereldwijd het aantal massaclaims toenemen. Een bekend voorbeeld van recente datum zijn bijvoorbeeld de schadeclaims aan het adres van VW. Maar ook in Nederland is dit fenomeen in opkomst. Denk bijvoorbeeld aan de woekerpolisaffaire en de recente zaak rond de Staatsloterij, maar ook de tientallen juridische acties die beleggersvereniging VEB  heeft aangespannen voor de aangesloten leden tegen verschillende bedrijven. Tekenend is dat er zelfs sprake is van een wildgroei aan claimstichtingen en dat er al gedacht wordt aan een keurmerk voor dit soort stichtingen.”

Toename verwacht

Baumann en Oostrom zeggen ervan overtuigd te zijn dat het aantal massaclaims de komende jaren zullen toenemen, ook in ons land.  Zij wijzen in dit verband op het Wetsvoorstel Collectieve Schadevergoeding, waardoor het naar verluidt makkelijker en aantrekkelijker wordt voor partijen om een massaclaim te starten in ons land, ook al gaat het om een zaak uit het buitenland.

Bij Crawford houden ze rekening met een toename aan werk voor Broadspire. “Het is interessant,  maar vooral intensief werk, al zal het zeker niet om een groot aantal zaken op jaarbasis gaan. We zijn er als Crawford/Broadspire in elk geval klaar voor, kunnen mensen ervoor vrijmaken en in voorkomende gevallen terugvallen op de ervaring van Garden City Group”, aldus Rianne Baumann. George Oostrom vult aan: “We zien de objectieve afwikkeling van massaclaims, nadat partijen een overeenkomst hebben bereikt over het geschil, als een welkome uitbreiding van ons dienstenpalet. Het zal zeker niet om tientallen zaken per jaar gaan, maar gemiddeld één of twee massaclaims per jaar achten wij zeker mogelijk.”

 

Cindy Veerman wint IFV-VVBA-scriptieprijs 2017

​​Met een scriptie over rookgasexplosies heeft Cindy Veerman van Saxion Hogeschool de IFV-VVBA-scriptieprijs 2017 gewonnen. “Een interessant onderzoek naar de invloed van specifieke materialen in dakconstructies op de ontwikkeling van rookgasexplosies. Zeer actueel en van belang voor de inzetstrategie van de brandweer. Het onderwerp is niet geheel nieuw, maar de conclusies leveren nieuwe inzichten op”, aldus het juryrapport.

Het doel van het onderzoek is het inschatten van de kans op het overschrijden van de onderste explosiegrens van brandbare componenten in rookgassen. De brandbare componenten in de rookgassen stromen vanuit de brandruimte naar naastgelegen ruimten bij een volledig ontwikkelde brand. Het overschrijden van de onderste explosiegrens betekent dat de uitstromende rookgassen kunnen worden ontstoken. Bij een goede mengverhouding (verbranding) kunnen deze zelfs tot explosie komen.

Spontane rookgasexplosie

De focus in het onderzoek ligt op EPS, PIR, PUR en bitumen. De uitkomsten leveren bevestigende en nieuwe inzichten op. Pyrolyse gassen van EPS kunnen een spontane rookgasexplosie veroorzaken en pyrolyse gassen van bitumen kunnen worden ontstoken. De soms aangetroffen gladde vloeren na een rookgasexplosie worden veroorzaakt door de bitumen.

De jury is van mening dat het onderzoek vooral een hoog chemisch en experimenteel karakter heeft. Het rapport is goed geformuleerd en het bevat heldere conclusies.

Innovatieve en spraakmakende master- of bachelorthesis

De Scriptieprijs van het IFV en de Vereniging van Brandveiligheidsadviseurs (VVBA) is tijdens het 10e Nationaal Congres Fire Safety & Science.voor de zesde keer uitgereikt. De prijs is ingesteld voor de meest innovatieve, spraakmakende, relevante of fundamentele master- of bachelorthesis over brandveiligheid. De scriptie dient ter afronding van een master- of bacheloropleiding in 2016 of 2017 aan een onderwijsinstelling in het Nederlandse taalgebied. Aan de prijs is een bedrag verbonden van € 1.200, te besteden aan een FSE gerelateerd onderwerp, zoals een cursus, studiereis of studieboeken.

De winnende scriptie is hier te downloaden: https://www.ifv.nl/kennisplein/Documents/20170607-Saxion-Hogeschool-Rookgasexplosies.pdf.

 

Raymond Bothof (Context): Helft ondernemingen onvoldoende verzekerd voor bedrijfsschade

Ongeveer de helft van de ondernemingen in het MKB is onvoldoende verzekerd tegen de gevolgen van bedrijfsschade na een brand. Dat stelde Raymond Bothof van Context tijdens een expertsessie Risicomanagement op het Zakelijk Platform van brancheorganisatie Adfiz. Als oorzaken voor de onderverzekering noemde hij onder meer dat niet alle bedrijfsrisico’s of niet alle bedrijfsonderdelen zijn meeverzekerd of dat het verzekerde belang te laag is of de uitkeringstermijn te kort.

Bothof verwees in zijn presentatie onder meer naar een onderzoek van de Rabobank, waaruit o.a. naar voren komt dat brand de grootste bedreiging vormt: 50% van de bedrijven is volgens dat onderzoek binnen twee jaar na een brand alsnog failliet. Gevraagd naar wat MKB-ondernemers in Nederland als hun voornaamste bedrijfsrisico’s ervaren, kwam de volgende Top-3 uit de bus: fraude, aansprakelijk gesteld worden en cybercriminaliteit. Hieruit komt derhalve naar voren dat ondernemers de gevolgen van een brand schromelijk blijken te onderschatten, zeker gezien de genoemde grote kans op een faillissement.

Brandrisico onderschat

Het brandrisico blijkt onderschat te worden. Het hoge percentage in de steekproef van de Rabobank wordt veroorzaakt doordat ongeveer de helft van de bedrijven onvoldoende verzekerd is voor het bedrijfsschaderisico.  In dit verband wees Bothof onder meer op de valkuilen van het verzekerde belang. Zo wordt volgens hem hierbij te vaak naar het verleden gekeken en te weinig naar de toekomst. Ook kan het verzekerde bedrag te laag worden vastgesteld, omdat naast de vaste kosten onvoldoende rekening wordt gehouden met de overige kosten, die zeker bij een kortdurende bedrijfsonderbreking niet altijd (volledig) wegvallen.

Als andere valkuilen noemde Bothof de naverrekening, waardoor veelvuldig onderverzekering voorkomt omdat er ten onrechte op wordt vertrouwd dat de verzekerde som correct is, en de ‘premieangst’, waardoor om financiële redenen wordt gekozen om alleen de vaste kosten te verzekeren en/of maximaal gebruik te maken van de ‘30% (increase/decrease) clausule’.

Risicomanagement

Bothof benadrukt dat een goede aanpak begint met risicomanagement. Bijvoorbeeld door uit te gaan van zowel een realistische hersteltermijn van het pand (vergunningen) als van de vervangingstermijn van machines. Van belang is volgens hem ook een antwoord op de vraag in hoeverre klanten en leveranciers trouw (kunnen) blijven aan het bedrijf en hoe weerbaar en veerkrachtig de eigen organisatie is na een calamiteit. “Ken uw klant”, zo hield hij het intermediair voor. “In welke branche(s) zijn ze actief? Welke innovaties spelen er? Is er sprake van veranderde productiemethoden en/of zijn er verwevenheden met andere ondernemingen? Relevante vragen zijn daarnaast of er meerdere locaties/vestigingen zijn en wat de afzonderlijke karakteristieken daarvan zijn. En of er uitwijkmogelijkheden zijn, in– en extern, in geval van een calamiteit. Kijk ook goed naar eventuele samenloop met andere verzekeringen.”

Checklist

Aan de hand van sprekende voorbeelden uit de praktijk legde de bedrijfsschade-expert zijn aandachtig gehoor uit hoe je als adviseur de regierol kunt pakken en er zo mede voor kunt zorgen dat met een gedegen verzekeringspakket een bedrijf een calamiteit overwint. Met het oog daarop besprak hij een praktische tien punten tellende checklist:

• Bespreek met uw klant welke risico’s hij/zij denkt te lopen (Probeer een beeld te krijgen van de weerbaarheid in geval van een calamiteit);

• In welke branche is uw klant actief? (Bedenk welke impliciete risico’s daarmee gepaard gaan; wat is de onderneming-klant relatie?);

• Welke bruto marge behaalt uw klant? (Controleer dit aan de hand van branchegemiddelden. Indien het afwijkt, bespreek dit met de klant);

• Is er sprake van een stabiele onderneming met een beperkte groei?

• Is er sprake van een onderneming met een sterke groeipotentie? (Let extra op met de bepaling van een te verzekeren som);

• Is de organisatie verweven met andere bedrijven? (Denk aan (niet limitatief) groepsmaatschappijen, nabijgelegen bedrijven, toeleveranciers, afnemers, e.a.);

• Is de organisatie afhankelijk van een specifieke plaats/locatie? (Bedenk welke vergunningen noodzakelijk zijn, welke andere belangen er in de nabijheid zijn bij of tegen de onderneming);

• Is de organisatie afhankelijk van specifieke machines? (Zijn deze machines eenvoudig te verkrijgen? Wat is de levertijd? En wat is de inregeltijd voor een vlekkeloze werking?);

• Denk verder dan de traditionele focus van brand (en water), welke onderbrekingen raken de onderneming? (IT, telecom, …);

• Zijn er uitwijkscenario’s? Zijn deze voorbereid of slechts op papier beschikbaar?

Bij vragen en/of opmerkingen over dit artikel kunt u terecht bij Raymond Bothof: bothof@contextbv.com; 020-6760467 / 06-42721357.

 

Fusies en overnames: Wereldwijd matige resultaten door politieke onrust; Europa kent daarentegen wel positieve prestaties

De wereldwijde markt van overnames en fusies heeft ook het afgelopen kwartaal moeite gehad om positieve resultaten te halen. Het is het tweede kwartaal waarin de resultaten dalen dit jaar. Dat is sinds 2012 zelfs niet meer voorgekomen. De Europese overnemende partijen behaalden echter wel positieve resultaten in het derde kwartaal, met een outperformance van 6,8 procentpunt (pp) boven de index. Dat is een stijging van 2,5 procentpunt ten  opzichte van het afgelopen kwartaal. Dit blijkt uit de Quarterly Deal Performance Monitor (QDPM) van Willis Towers Watson, die in samenwerking met de Cass Business School het aantal afgeronde overnames en fusies meet met een waarde van minimaal $100 miljoen en de performance van de aandelenkoersen van overnemende partijen ten opzichte van de marktindex.

De prestatie van de wereldwijde markt is in het derde kwartaal van dit jaar 1,7 procentpunt onder de index gevallen, een afvlakking (0,2% onder de index) ten opzichte van de afgelopen vier kwartalen. De tegenvallende resultaten weerspiegelen een periode van politieke onzekerheden en uitdagingen op het gebied van regelgeving. Zo heeft het Britse Takeover Panel additionele vereisten opgesteld waarmee informatie over bieders al in een vroeg stadium openbaar wordt gesteld. Ook eist het Takeover Panel meer transparantie nadat een deal is gesloten.

Gabe Langerak, M&A Practice Leader voor West-Europa bij Willis Towers Watson: “Het is opmerkelijk dat de Britse Takeover Panel de nieuwe regelgeving introduceert tijdens de Brexit-onderhandelingen. Het wordt zeker interessant wanneer vergelijkbare Europese organisaties deze wijzigingen overnemen. De vraag is nu of zij zich, naar Brits voorbeeld, verplicht voelen om dezelfde openbaarheid en transparantie in te voeren.” Ondanks een moeilijke start lijkt de Europese markt volgens hem dit jaar met een hoogtepunt te eindigen. “De resultaten blijven sterk ten opzichte van de markten in de rest van de wereld, zowel in het aantal afgeronde transacties als de outperformance ten opzichte van de index. Dit is een goede weerspiegeling van het feit dat Europa economisch aan het aansterken is. Toch blijft scepsis in de Europese markt groeien, met name door de terughoudende prestaties van andere markten, zoals het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China.”

Azië-Pacific blijft aan kop

Met een underperformance van 12,1% heeft Azië-Pacific het slechtste kwartaal ooit gemeten achter de rug. Desondanks blijven Aziatische overnemende partijen aan kop door een consistente performance in de afgelopen drie jaren met 20,7% boven de regionale indexen. Het lange termijn-succes van Azië-Pacific wordt gevolgd door de Europese en Noord-Amerikaanse markten, met een regionale outperformance van 5,9% en 1,1% respectievelijk.

Na een trage start in het eerste halfjaar zijn er na het derde kwartaal wereldwijd 178 afgeronde transacties gerealiseerd (612 year to date). Vooral in Noord-Amerika en Azië-Pacific zijn grote dalingen gemeten ten opzichte van de afgelopen jaren. Daarnaast is een daling gemeten in het aantal megadeals (met een waarde van meer dan $10 miljard), met slechts drie afgeronde transacties binnen deze categorie (9 year to date). Bijna alle sectoren hebben een underperformance gerealiseerd ten opzichte van hun indexen, op de sectoren consumentengoederen, energie en telecom na.

Deloitte verandert naam webshop voor risicorapporten op basis van kunstmatige intelligentie en verdubbeld database

 

Deloitte, advies- en consultancyorganisatie op het gebied van accountancy, financiële,  risico- en belastingzaken, lanceerde vorig jaar december een webshop waarmee met een druk op de knop risicorapporten kunnen worden opgevraagd. De organisatie heeft de naam van de webshop veranderd in DeloitteSmartReports.com (https://deloittesmartreports.com). Inmiddels is de database naar 100.000 jaarverslagen. Hierdoor zijn volgens Deloitte de rapporten nog uitvoeriger en nauwkeuriger geworden, aangezien ze nu gebaseerd zijn op tweemaal zoveel data

Bij DeloitteSmartReports.com kan iedereen benchmarkingrapporten op maat kopen die de meest actuele inzichten geven in een industrie of bedrijf. Het huidige assortiment bestaat uit risico- en strategierapporten en de Security Quickscan. De datawetenschappers van Deloitte breiden hun technologie de komende tijd verder uit waardoor geïnteresseerden ook recht kunnen bij DeloitteSmartsReports voor Merge & Acquisition-rapporten en Technology-rapporten. Alle rapporten worden gegenereerd door kunstmatige intelligentie, wat volgens Deloitte een extra waarborg is voor nauwkeurigheid en kwaliteit. “De technologie achter de rapporten is aanzienlijk verbeterd. Voorheen konden we alleen de risicohoofdstukken in jaarrapporten scannen, maar nu is het mogelijk om volledige jaarrapporten te doorzoeken op mogelijke risico’s waar bedrijven voor moeten uitkijken.”

30 november a.s.: Seminar SUREbusiness: ‘Maatwerk leveren in een verschralende markt’

De in zakelijke schadeverzekeringen gespecialiseerde serviceprovider SUREbusiness organiseert op donderdag 30 november a.s. een seminar met als titel ’Maatwerk leveren in een verschralende markt’. De bijeenkomst voor professionals in de verzekeringsbranche wordt gehouden in De Fabrique in Utrecht. De aanvang is 13.30 uur en wordt omstreeks 16.30 uur afgesloten met een netwerkborrel.  

Aanleiding voor het mini-seminar over de toekomst van de zakelijke adviesmarkt vormt het feit dat SUREbusiness een jaar na de start het 250e advieskantoor heeft verwelkomd. “Het toont aan dat we in een sterk groeiende behoefte voorzien”,  zegt Levent Türkmen, algemeen directeur SUREbusiness. “De positie van deze adviseur wordt alleen maar steviger door de marktontwikkelingen. Aanbieders concentreren zich en richten zich op consolidatie en kostenbeheersing waardoor het aanbod verschraalt. Klimaatontwikkelingen leveren wereldwijd nieuwe risico’s op voor ondernemers en door wet en regelgeving ontstaan nieuwe aandachtsgebieden zoals schade door data-lekken en complexe aansprakelijkheidsvragen rond 3D-printing. Zakelijk schade-advies leeft als nooit tevoren.”
Het seminar telt vier sprekers: Jan van de Veen (Eigenaar JV. Impuls), mr. Jurjen Oosterbaan Martinius (algemeen directeur Bureau DFO), Janpieter de Koning (Commissaris bij PAL-V, de eerste vliegende auto ter wereld) en Pieter Huisman (Swiss Re Corporate Solutions).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 jaar LRGD deskundigen: een evaluatie; televisierechter mr Frank Visser één van sprekers

Op 23 november a.s. organiseert het Landelijk Register  Gerechtelijk Deskundigen (LRGD) zijn jaarlijkse symposium. In 2017 werken partijen, advocaten en de rechtspraak tien jaar samen met bij het LRGD geregistreerde deskundigen. Op dit symposium zullen sprekers vanuit verschillende achtergrond hierop reflecteren. De bijeenkomst vindt van 10.00 tot 17.00 uur plaats in de Jaarbeurs in Utrecht (Supernova, Zaal Progess).

 

Programmaleiding en voorlopig programma
De programmaleiding is in handen van

§  dr.mr. P. Vos, gastdocent van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid Universiteit Leiden, en tevens Decaan van de Leyden School of Law & Economics en

§  Mr. Ing. N.M. Keijser, Secretaris LRGD

 

Het voorlopige programma ziet er als volgt uit:

 

§  09:30 – 10:00 Ontvangst

§  10:00 – 10:20 Prof. mr. H. Franken, voorzitter Raad van Toezicht LRGD

§  10:20 – 10:35 drs. Ph.M. van Spaendonck RV, voorzitter PE Commissie LRGD

§  10:35 – 10:50 mr. E.P. Nas, voorzitter Commissie van Toelating LRGD

§  10:50 – 11:05 dr. J. Vis MBA CMC RV, voorzitter van het LRGD

§  11:05 – 11:45 mr. Ch. Alberdingk Thijm, advocaat/partner Bureau Brandeis

§  11:45 – 12:45 Lunch

§  12:45 – 13:25 Prof.dr. H.L.G.J. Merckelbach, hoogleraar rechtspsychologie Universiteit    Maastricht over ‘Biases, deskundigen en rechters’

§  13:25 – 14:05 mr. F .Visser, televisierechter over ‘Deskundig rechtspreken, een kostbare zaak. Naar een praktischer en eerlijker bekostiging van het deskundigenrapport’

§  14:05 – 14:45 dr. R. van Es, universitair docent Organisatiefilosofie aan de Faculteit Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de UVA, over ‘No-go Area, Theezakje of Post-it? Moreel verantwoord onderzoek door de gerechtelijk deskundige’

§  14:45 – 15:00 Pauze

§  15:00 – 15:30 mr. T.L. de Vries, senior raadsheer in de Centrale Raad van Beroep, over ‘Het Korosec-arrest en de gevolgen ervan voor het deskundigenbewijs’

§  15:30 – 16:10 Prof. mr. Bart Jan van Ettekoven, hoogleraar staats- en bestuursrecht aan de Universiteit van Amsterdam, over  ‘de deskundige deskundige’

§  16:10 – 16:50 mw. mr. A.T. Dalen Gilhuijs, directeur StAB Gerechtelijke Omgevingsdeskundigen over ‘De StAB zet ramen en deuren open’;

§  16:50 – 17:00 Vertegenwoordiger L4L

§  17:00 – 17:30 Afsluitende netwerkborrel

 

Voor nadere informatie en aanmelden:  www.lrgd.nl.


 

 

 

,

De druiven zijn geplukt, de wijn wordt gebotteld: de Beaujolais Primeur 2017 nadert. Behalve de komst van de heerlijke jonge wijn, hebben we dit jaar nog meer te vieren: EMN bestaat 35 jaar!

Daar willen we graag samen met onze relaties op proosten tijdens de EMN Beaujolais Primeur Party. Uiteraard doen we dat op de derde donderdag in november, al jaren de dag waarop de eerste Beaujolais van dat jaar op de markt komt. Een beetje traditie in deze tijd vol vernieuwing.

We vieren de EMN Beaujolais Primeur Party op donderdag 16 november van 17.00 uur tot 21.00 uur op de Golfbaan de Hooge Rotterdamsche te Bergschenhoek.

Wilt u ook aanwezig zijn op dit feestelijke event? Neem dan contact op met Thé van Steen via e-mail.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   In de peiling: Keuze NN/Delta Lloyd om actief te blijven in de coassurantiemarkt is een goede zaak

 

Tijdsens het VNAB Marktdiner stelde Harry van der Zwan, directeur Intermediaire Zaken van Nationale Nederlanden/Delta Lloyd dat NN na de fusie met Delta Lloyd actief zal blijven op de coassurantiemarkt en dat men ‘maatregelen neemt om deze activiteiten een toekomstbestendige plek binnen de nieuwe organisatie te geven’.

Is dat een goede zaak voor de coassurantiemarkt, waarop Delta Lloyd wel actief was maar NN niet (meer)?  We zijn benieuwd naar uw mening. Vul de poll hieronder in of ga naar de website www.riskenbusiness.nl.

 

Stelling: Keuze NN/Delta Lloyd om actief te blijven in de coassurantiemarkt is een goede zaak

0 eens, omdat hierdoor er een meer kapitaalkrachtige speler bijkomt en daardoor mogelijk meer capaciteit;

 0 eens, omdat daardoor de ruime ervaring van Delta Lloyd behouden blijft voor de markt;

0 eens, omdat hiervan een aantrekkende werking van andere (nieuwe) spelers kan uitgaan;

0 oneens, omdat hierdoor blijft het aantal marktpartijen in feite gelijk blijft

Bedankt voor uw medewerking

 

Uitslag poll: Er zijn te weinig experts, reconditioneerders en schadeherstellers voor aanpak grote calamiteiten

Een meerderheid (58,3%) van de lezers van Risk & Business is het eens met de stelling in de poll van vorige week dat er te weinig ‘handjes’ voor handen zijn van de aanpak van grote calamiteiten. Twee derde van hen vindt dat daarvan sprake is bij zowel experts, reconditioneerders als schadeherstellers; een derde vindt de stelling alleen opgaan voor schade-experts. Van alle respondenten is 41,7% is het oneens met de stelling en is derhalve van mening dat er voldoende schadeprofessionals zijn om een calamiteit adequaat aan te kunnen pakken.

Aanleiding voor de stelling vormde de uitlating van Ad Westerhof (Troostwijk), die in zijn presentatie bij LeadInsurance stelde dat er mede door de krappere marges te weinig experts, reconditioneerders en schadeherstellers zijn om naast het reguliere werk grote calamiteiten snel en adequaat aan te kunnen pakken.

 

Ontvangen uw collega’s al de nieuwsbrief van Risk & Business?

Het nieuwsplatform Risk & Business fungeert sinds begin vorig jaar als het nieuwsmedium voor professionals in de (zakelijke) verzekeringsmarkt, de schaderegelingsbranche en de riskmanagementwereld. De waardering voor het actuele nieuws en de achtergronden op de website, de twee keer per week verschijnende nieuwsbrief en het maandelijks verschijnende digitale magazine is hoog. Bovendien vertoont het aantal lezers nog altijd een stijgende lijn. De afgelopen twaalf maanden werden door bijna 144.000 professionals één of meerdere artikelen op de website ‘geopend’ en dus gelezen, terwijl de nieuwsbrief en het digitale magazine inmiddels naar ruim 4.650 emailadressen wordt verstuurd.

Toch kom ik bij mijn dagelijkse werk nog altijd mensen die nog niet op de hoogte zijn van het bestaan van Risk & Business.  Kent u collega’s of relaties voor wie deze gratis vakinformatie  interessant is, maar die de nieuwsbrief en het magazine nog niet ontvangen? Geeft het aan hen door. Aanmelden kan eenvoudig via de website www.riskenbuisness.nl of via een mail naar info@riskenbusiness.nl. Dan zorgen wij ervoor dat zij voortaan de informatie automatisch in hun mailbox ontvangen.

 

Jan van Stigt Thans

Initiatiefnemer en vakjournalist

0344-633356

.