Meer verkeersdoden door minder politiecontroles 

Hoewel Nederland tot de voorhoede van verkeersveilige landen in Europa behoort, wordt het wegverkeer onveiliger doordat de politie minder optreedt tegen overtredingen, stelt de Europese Veiligheidsraad Verkeer (ETSC) in een vandaag verschenen in een rapport. In 2015 kwamen 621 mensen om in het verkeer, 9% meer dan in 2014. “Minder handhaving door de politie zorgt voor dubbele schade”, waarschuwt ETSC-directeur Antonio Avenoso.  “Er worden minder gevaarlijke bestuurders gepakt, en mensen krijgen het gevoel dat de pakkans lager wordt. Hierdoor gaat het aantal verkeersdoden niet omlaag.”  Zo daalde het aantal boetes in Nederland voor telefoneren tijdens het rijden tussen 2010 en 2015 met gemiddeld 22% per jaar en voor zonder gordel rijden jaarlijks met 30%. Daarnaast nam het  aantal snelheidsboetes   de afgelopen vijf jaar jaarlijks met gemiddeld 4% af, hoewel Nederlanders hiervoor vergeleken met andere Europeanen de meeste bekeuringen (6,6 miljoen in 2015) krijgen.

Binnen de Europese Unie kwamen vorig jaar 26.300  mensen om in het verkeer tegen 25.970 een jaar eerder, de eerste stijging sinds 2001. Te hard rijden, alcohol, geen gordel dragen en bellen achter het stuur blijven de belangrijkste oorzaken, aldus de onderzoekers van het ETSC. In 22 van de 32 onderzochte landen kwamen meer mensen om in het verkeer. Nederland doet het nog steeds goed als het aantal verkeersdoden wordt afgezet tegen het aantal inwoners en het aantal afgelegde kilometer, al scoren de Scandinavische landen en Zwitserland nog beter. Maar de plotselinge stijging van het dodental vorig jaar baart de ETSC wel zorgen.