Meer mensen krijgen boete voor rijden onder invloed

In de eerste tien maanden van dit jaar zijn meer mensen bekeurd voor rijden onder invloed dan in heel 2021. Dat blijkt uit een analyse van het ANP van recent gepubliceerde politiecijfers.Tot en met oktober schreef de politie ruim 36.000 processen-verbaal uit. Heel vorig jaar waren dat er 31.600.

Het aantal mensen dat onder invloed achter het stuur betrapt werd, was ook hoger dan in 2019, het laatste jaar voor corona.Het zijn mensen die onder invloed waren van alcohol, drugs of bepaalde medicijnen. Ook bestuurders die een alcoholtest weigerden, kregen een proces-verbaal.

Drukker op de weg na corona

De politie voert naar eigen zeggen niet méér alcoholcontroles uit dan voorheen. Een mogelijke verklaring voor de toename van het aantal bekeuringen houdt volgens de politie verband met het loslaten van de coronamaatregelen. “Het openbare en sociale leven kwam weer langzaam op gang en het werd flink drukker op de weg vergeleken met 2020 en 2021.”De politie denkt verder dat mensen afgelopen zomer vaker in eigen land bleven en meer met de auto op pad gingen door problemen met het openbaar vervoer.

Aftercovideffect

Alcoholinstituut STAP vindt het lastig om een duidelijke oorzaak te noemen, maar denkt ook dat er mogelijk sprake is van een aftercovideffect. “Mensen konden lang niet uitgaan, het is mogelijk dat ze die tijd willen inhalen.”STAP stelt verder dat het alcoholgebruik onder jongeren niet is afgenomen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) was vorig jaar bijna een derde van de mensen die onder invloed achter het stuur zaten jonger dan 25 jaar.

Op NPO Radio 1 (Spraakmakers) zei STAP-directeur Wim van Dalen dat het nog steeds een taboe is om mensen aan te spreken op hun alcoholgedrag. Mensen die niet drinken worden volgens hem soms nog gezien als spelbreker. Hij is voorstander van een eenvoudige gedragsregel: wie nog moet rijden, moet niet drinken.

Beleidsadviseur Sjoerd Houwing van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) vindt het jammer dat het alcoholslot in 2015 is afgeschaft. “Dat was een effectief middel tegen zware alcoholovertreders”, zei hij in Spraakmakers. Afschaffing hing onder meer samen met de hoge kosten van het alcoholslot. Zo werd het niet ingebouwd in vrachtwagens. Verder voelde de maatregel volgens hem te veel als straf.