Meer ladingdiefstallen in 2016; minder vrachtauto’s gestolen

 

 Het aantal gevallen van ladingdiefstal is in 2016 gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Werd in 2015 nog 177 keer lading ontvreemd, in 2016 was dat 226 keer, een stijging van 29%. Het overgrote deel van deze diefstallen vindt plaats door het opensnijden van de zeilen van trailers. Het aantal vrachtauto’s dat werd gestolen nam daarentegen af van 150 in 2015 naar 110 in 2016, een daling van 27%.Volgens de vandaag gepubliceerde Jaarrapportage Transportcriminaliteit 2016 van de politie nam ook het aantal pogingen om lading te stelen  in 2016 met 46% toe van 131 naar 191. Veruit de meeste van de genoemde diefstallen werden gepleegd langs snelwegen in het zuiden van het land. Verzorgingsplaatsen langs de A67, A73 en A2 vormden vaak de plaats delict. Verzorgingsplaats Hazeldonk langs de A16 gaat voorop; 40 maal werd hier in 2016 lading gestolen.

In heel 2016 is er een toename van het aantal pogingen en voltooide ladingdiefstallen. In 2016 was er 420 keer een ladingdiefstal of poging daartoe, ten opzichte van 308 keer in 2015, een stijging van 36%). Het aantal pogingen steeg van 131 in heel 2015 naar 191 in heel 2016, een toename met 46%. Het aantal voltooide diefstallen steeg zoals gezegd van 177 in heel 2015 naar 229 in heel 2016. Dat is een stijging van 29%. De stijging heeft zich voorgedaan in de tweede helft van 2016. Het merendeel van de ladingdiefstallen heeft zich in het 4e kwartaal voltrokken (96 voltooide diefstallen en 63 pogingen daartoe), aldus blijkt uit de Jaarrapportage Transportcriminaliteit.

Daarin lichten de onderzoekers de toename van diefstallen van lading en de pogingen daartoe al volgt toe: “De stijging kan vermoedelijk voor een deel worden toegeschreven aan enkele gespecialiseerde dadergroepen. “Gerichte controleacties op hotspotplaatsen (verzorgingsgebieden / bedrijventerreinen) hebben in 2016 geleid tot concrete aanhoudingen. Daarnaast worden verzorgingsplaatsen standaard meegenomen in de dagelijkse surveillance van zowel de regionale eenheden als de Dienst Infra van de Landelijke Eenheid. In samenwerking met het Openbaar Ministerie startte de politie vijf onderzoeken naar dadergroepen die ladingdiefstal pleegden”, aldus de Jaarrapportage Transportcriminaliteit, volgens wie drie onderzoeken nog in volle gang zij waarbij in één zaak de samenwerking met andere Europese landen gezocht wordt.

Minder diefstallen

Het aantal diefstallen of pogingen daartoe van vrachtvoertuigen is in het vierde kwartaal 2016 gedaald ten opzichte van het derde kwartaal 2016: het aantal voltooide diefstallen daalde van 24 naar 21, het aantal pogingen van drie naar twee. De daling is ook in de cijfers over heel 2016 waarneembaar. Het aantal voltooide diefstallen van vrachtvoertuigen daalde met 23% in 2016 ten opzichte van 2015: van 120 naar 92. De meeste voertuigdiefstallen werden zowel in 2016 als in 2015 gepleegd in Rotterdam en Eindhoven. Het aantal voltooide diefstallen van voertuigen mét lading is in het vierde kwartaal gelijk gebleven ten opzicht van het derde kwartaal (vijf in elk kwartaal). Voor heel 2016 is een daling gerealiseerd ten opzichte van 2015, van 30 voltooide diefstallen in 2015 naar 18 in 2016. Het aantal voltooide diefstallen is daarmee met 40% gedaald. Het aantal pogingen van diefstallen van voertuigen mét lading is gestegen in 2016. Van één in 2015 naar 4 in 2016. In verband met het geringe aantal zijn er geen hotspots aan te wijzen.

Trends en ontwikkelingen

Over heel 2016 blijft Breda (Hazeldonk) een belangrijke hotspot. Een belangrijke stap in terugdringen van ladingdiefstal op Hazeldonk, is de realisatie van een beveiligde parkeerplaats voor vrachtauto’s. Op het voormalige douaneterrein komt in 2017 een beveiligde truckparking. “Naast de hotspot Hazeldonk zien we een verschuiving naar verzorgingsplaatsen die de afgelopen jaren niet in beeld waren. Hotspots uit het verleden die we nu terugzien zijn bijvoorbeeld Venlose Heide (A67), Romeinse Put (A73) en Nobis in  Asten (nabij A67). Deze verschuiving is vermoedelijk ten dele te wijten aan een bekende dadergroep die weer actief is. Daarnaast is er mogelijk een (nieuwe) mobiele dadergroep actief die de stijging en verplaatsing veroorzaakt. Sinds augustus 2016 is er een aantal ladingdiefstallen gepleegd waarvan wordt vermoed dat deze al rijdende zijn gepleegd. De politie doet hier, in Europees verband en in samenwerking met branchepartners, op dit moment onderzoek na”, aldus de opstellers van de Jaarrapportage, volgens wie de stijging van het aantal ladingdiefstallen niet uniek is voor Nederland. TAPA (Transport Asset Protection Association ) geeft aan dat er in vergelijking tussen 2015 en 2016 in Europa (maar ook Midden Oosten en Afrika) een stijging te zien is. Er is geen verklaring voor de daling van het aantal diefstallen van vrachtvoertuigen met en zonder lading.

Aanpak

De toename van het aantal ladingdiefstallen toont volgens de politie opnieuw de noodzaak aan om als partijen intensief te blijven samenwerken bij de aanpak van transportcriminaliteit. Onlangs gaf het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing met daarin vertegenwoordigers van onder meer politie, justitie, verzekeraars en de transportbranche haar goedkeuring aan een hernieuwd plan van aanpak. Dit plan richt zich onder meer op het versterken van de preventie en het vereenvoudigen van het doen van aangifte. Het volgen van een security awareness training, het nemen van adequate preventieve maatregelen en het gebruik van beveiligde parkeerplaatsen worden gestimuleerd. Ook het intensiveren van diverse vormen van “intelligent” toezicht op de meest getroffen transportcorridors  vormt een belangrijk element. De inzet van technologische oplossingen zoals “sensing” (sensor-netwerken) wordt hierin meegenomen. De volledige tekst van de Jaarrapportage Transportcriminaliteit 2016 is hier te downloaden: htps://www.politie.nl/binaries/content/assets/politie/documenten-algemeen/publicaties-archief/publicaties-2017/jaarrapportage-trancrim-2016_definitief-.pdf.