Mastongeluk Harlingen komt door zware rot

Het ongeluk waardoor in augustus drie  opvarenden van een klipper bij Harlingen om het leven kwamen, kwam door een mast die zwaar verrot was. De mast van bijna twintig meter was voor drie kwart verrot, schrijft de Leeuwarder Courant op basis van een tussentijdse rapportage van de Bundesstelle für Seeunfalluntersuchung (BSU), de Duitse tegenhanger van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Beide doen onderzoek naar het fatale ongeluk, waarbij de mast brak.

Het breukvlak, op 12,55 meter, zit aan de onderkant van een roestvrijstalen plaat die op de mast was geschroefd, ter bescherming van de gaffelklauw. De breuk legde bloot dat er gebrekkige reparaties waren uitgevoerd, waardoor er water in het hout kon komen. Op het breukvlak had de mast nog maar een kwart van de stevigheid die hij moest hebben, meldt de BSU.

Het ongeluk gebeurde op 21 augustus, op een gehuurde klipper. Er waren veertien opvarenden: een Duitse familie en de schipper en zijn vrouw. De Duitse onderzoekers waarschuwen eigenaren van charterschepen met vergelijkbare masten om te controleren of bij hen ook houtrot is ingetreden. Vooral wanneer er een stalen mastbeschermer is aangebracht, wordt een inspectie aangeraden. Woordvoerder Sara Vernooij van de Onderzoeksraad voor Veiligheid zegt tegen de Leeuwarder Courant geen aanleiding te zien om ook alvast een waarschuwing uit te doen. “Ons onderzoek is nog in volle gang en pas na afronding geven we informatie.”

Leden van de vereniging van de Beroepschartervaart reageren bezorgd op de Duitse tussenrapportage. “Er is ogenschijnlijk gerommeld en geklungeld met die mast”, zegt directeur Paul van Ommen. “Het geeft een zwart beeld. Tegelijk zorgt het rapport voor verwarring onder de leden. Ze vragen zich af waarom de OVV zich hier niet achter schaart. Het zou helderder zijn wanneer instanties gezamenlijk optrekken. Wij adviseren leden het rapport voor kennisgeving aan te nemen.”

Bron NOS, Leeuwarder Courant