MainPlus Schadeherstel: Meer waterschade aan huizen hersteld in ‘coronajaar’ 2020; bewoners herstelden zelf kleine schades

Nederlandse huishoudens hebben het afgelopen jaar opvallend meer grotere schades laten herstellen, waaronder waterschade. Kleinere schades lieten bewoners uit angst voor besmetting pas later door vaklieden repareren, of ze losten het probleem zelf op. Dat signaleert MainPlus Schadeherstel. Volgens het bedrijf, waarbij bijna 1 miljoen verzekerden indirect zijn aangesloten, zijn die trends toe te schrijven aan de coronapandemie en de bijkomende lockdownmaatregelen.

MainPlus laat in opdracht van verzekeraars en volmachten (bedrijven die namens verzekeraars optreden) beschadigde opstal en inboedel naar onbeschadigde staat terugbrengen. Duurzaamheid staat hierbij hoog in het vaandel. Een landelijk dekkend netwerk aan herstelpartners voert reparaties uit en eventueel kapotte onderdelen worden vervangen. MainPlus is met deze werkwijze de tweede marktpartij van Nederland.  

Lekkende leidingen

De organisator van schadeherstel zag het aandeel waterschades ten opzichte van de totaal herstelde schade in 2020 stijgen naar ruim zeventig procent. In 2019 maakte deze soort nog ongeveer zestig procent uit van het geheel. Omdat mensen massaal thuis moesten werken, werd waterschade binnenshuis in 2020 in het algemeen sneller opgemerkt. “Bovendien blijven waterschades altijd ontstaan en moeten ze per definitie hersteld worden”, voegt algemeen directeur Michel Amptmeijer. “Een lekkende leiding kun je nu eenmaal niet laten zitten.” Andere veelvoorkomende waterschades ontstonden door binnendringend hemelwater, bijvoorbeeld als gevolg van scheef- of losliggende dakpannen.

Daarbij komt dat andere schades niet of veel minder werden gemeld. Verzekerden stelden herstelwerkzaamheden tijdens de eerste lockdown, van maart tot juni, liever uit. Huiseigenaren wilden in die periode minder mensen over de vloer hebben uit angst voor besmetting. Verzekeraars gingen schade vaker afkopen in plaats van die in natura te herstellen, om gedupeerden niet te dwingen om mensen over de vloer te krijgen. Dat gold vooral voor de kleinere schades, tot maximaal 1.500 euro. Na de afkondiging van de eerste lockdown daalde het aantal opgegeven schades bij MainPlus zodoende met 60%. “Verder sloeg Nederland massaal aan het klussen, ook om zelf kleine schades te herstellen”, aldus Amptmeijer.

‘Coronajaar’ 2020 was desondanks een productief jaar voor MainPlus. “We hebben meer grotere schadedossiers ontvangen en minder kleine. Daardoor steeg de gemiddelde schadelast”, aldus Amptmeijer. De omzet van MainPlus steeg in 2020 met 10%. Het aantal verzekeraars dat een contract met het bedrijf heeft verdubbelde bijna, van 6 naar 11.