Lloyd’s benoemt Arjan van Aalst (BMT Surveys) als Special Casualty Representative

 

Lloyd’s Agency Department heeft Arjan van Aalst, maritiem schade-expert en bergings- consultant bij BMT Surveys, aangesteld als Special Casualty Representative (SCR). Daarmee maakt hij deel uit van het selecte gezelschap van ca. 70 specialisten in de wereld die op grond van hun plaatsing op deze SCR-lijst van Lloyd’s in geval van een berging van een schip als enige representant van de scheepseigenaren diens verzekeraars als contactpersoon van de berger mogen optreden. Van Aalst is hiermee de eerste Nederlandse Special Casualty Representative die werkzaam is bij een (maritiem) expertisebureau. De andere Nederlandse SCR-ers zijn ZZP-ers, veelal voormalige bergingsinspecteurs. Naar verwachting krijgt Van Aalst binnenkort als SCR gezelschap van BMT collega’s die eveneens jarenlange ervaring in de bergingswereld hebben.

De rol van de Special Casualty Representative is van cruciaal belang voor de scheepseigenaar en de verzekeringsbranche. Op basis van zijn jarenlange specifieke werkervaring en kennis van het bergingswerk treedt de SCR in de contacten met de berger als hun enige vertegenwoordiger op. Daarbij geeft hij zijn professionele mening over de door de berger voorgestelde aanpak, maatregelen en kostenindicatie en komt desgewenst met aanvullende adviezen. Op die manier wordt voorkomen dat de kosten van een berging onnodig hoger uitvallen dan strikt noodzakelijk word geacht, waarbij de bescherming van mens en milieu prioriteit heeft Normaliter vinden bergingen plaats op basis van no cure no pay, zodat de berger alleen een vergoeding krijgt voor zijn bergingswerk als het schip daadwerkelijk wordt geborgen. Bij een (dreigende) milieuverontreiniging kan de berger de zogeheten SCOPIC-clausule inroepen en heeft de berger mogelijk recht op een financiële beloning voor zijn werkzaamheden, ongeacht het resultaat.

BMT Surveys bergingsspecialisten

Arjan van Aalst is een afgestudeerd master mariner en marine engineer met 12 jaar werkervaring op zee aan boord van verschillende typen schepen. Aansluitend werkte hij vijf jaar als bergings- en wrakopruimingsspecialist (Salvage Master) bij onder meer Smit en Mammoet. Sinds 2012 werkt hij als maritiem schade-expert bij BMT Surveys, zowel vanuit de kantoren in Rotterdam als Londen, waarbij hij zich vooral bezighoudt met techniek- en bergingsgerelateerde schade- en advieswerkzaamheden. Danny van der Ent is eveneens een afgestudeerd master mariner en heeft elf jaar werkervaring op zee en twaalf jaar aan de wal bij bedrijven in de scheepvaart en bergingsindustrie, waaronder bij Smit en Mammoet. Naast zijn bergingservaring brengt van der Ent ook een jarenlange ervaring in de zeesleepvaart met zich mee. Sinds 2012 werk hij bij BMT Surveys vanuit kantoor Rotterdam als bergings- en sleepconsultant.