Kwart sjoemeldiesel-rijders ervaart problemen na software-update

Een kwart van de bestuurders van zogeheten ‘sjoemeldiesels’ ondervindt na een software-update problemen met de auto waarvan zij vermoeden dat deze met de update te maken hebben. Dat blijkt uit een enquête die Radar heeft gehouden onder 1.368 rijders van sjoemeldiesels van Volkswagen, Audi, Seat of Škoda 25% van de bestuurders van dieselauto’s met sjoemelsoftware ervaart problemen na de software-update van de Volkswagen Groep. Van hen hebben 638 een update laten uitvoeren. De dieselauto’s geven na de update verschillende problemen: de auto is trager geworden (57%), de EGR-klep is kapot gegaan (30%), het brandstofverbruik is hoger (38%) of er zijn andere problemen, zoals met het roetfilter

 De software-update is het antwoord van de Volkswagen Groep op de geruchtmakende sjoemelsoftware-affaire van 2015: toen bleek de software van dieselauto’s gemanipuleerd te zijn om aan milieukeuringen te kunnen voldoen. Na de update moeten de sjoemeldiesels van de Volkswagen Groep – dat verantwoordelijk is voor Volkswagen, Audi, Seat en Škoda – weer alle milieubeloftes in kunnen lossen. Het vertrouwen in de Volkswagen Groep heeft door de sjoemel-software een grote deuk opgelopen. Wie de update niet wil laten uitvoeren, of daarover nog twijfelt, is vooral bang dat het vermogen van de motor terugvalt (33%). 27% heeft er geen vertrouwen in dat door de update de auto beter wordt voor het milieu;  16 % vreest dat de motor, of onderdelen ervan, door de update eerder kapot gaat. Een aantal mensen (5%) is de update afgeraden door de garage.

Van de dieselrijders die de auto na de update ter reparatie hebben aangeboden, krijgt 29 procent geen enkele vorm van coulance: zij betalen alle kosten zelf. Een kwart (25%) hoeft juist helemaal niets te betalen. Bijna een derde (32%) krijgt een bepaald percentage korting. Die percentages lopen ontzettend uiteen: ongeveer een derde krijgt tussen de 10 en 30% korting, 1 op de 7 krijgt tussen de 40 en 50 % korting, 40% ontvangt tussen de 70 en 100% korting. En dan is er nog een groep die een andere coulanceregeling aangeboden heeft gekregen: een vast kortingsbedrag in plaats van een percentage, of bijvoorbeeld een gratis servicebeurt.