JBL&G: Schrijnend personeelsgebrek letselafdelingen verzekeraars één van oorzaken vertraging afwikkeling langlopende dossiers

J

 Volgens Steffy Roos du Maine, eigenaresse van letselschadebureau JBL&G in Amsterdam, staat één van de uitkomsten al vast van het onderzoek dat minister Dekker voor Rechtsbescherming momenteel laat uitvoeren naar vertraging bij langlopende letselschadezaken: ”Schrijnend personeelsgebrek op de meeste letselschadeafdelingen van verzekeraars. Ze hebben volgens ons vaak moeite goede mensen aan te nemen. Ze kampen na diverse reorganisaties ook veelal met onderbezetting, waardoor de wachttijden steeds langer worden. We hebben wel eens meegemaakt dat bij één verzekeraar de achterstand zo groot was, dat ze niet eens meer de telefoon opnamen. Die kon je alleen nog per mail benaderen.”

JBL&G liet vorig jaar nog een eigen onderzoek uitvoeren naar de tevredenheid van letselschadeslachtoffers over de verzekeraars van de tegenpartij. Die scoorden daarin niet meer dan een mager vijfje. Achterstanden, personeelsgebrek, vertragingstactieken en verharde opstellingen voerden de boventoon. Du Maine: “Ze reageren ontzettend langzaam en traineren de zaak vervolgens zo lang mogelijk. En als je zo’n verzekeraar op de lange wachttijden aanspreekt, breekt helemaal de hel los: één grote verzekeraar heeft ons laten weten dat ze al onze stukken, bij elk herinneringsmailtje dat we standaard sturen, expres weer onderop de stapel leggen. De enige remedie is natuurlijk dat verzekeraars snel meer goede mensen aannemen, in plaats van soms complete letselschadeafdelingen te ontmantelen. Dáár hoef je zo’n onderzoek niet voor af te wachten.”

Vertraging

In het persbericht wijst JBL&G op het onderzoek dat minister Dekker voor Rechtsbescherming laat uitvoeren naar vertraging bij langlopende letselschadezaken. “Dat wordt een half jaar later opgeleverd dan was afgesproken. Het had al klaar moeten zijn, maar vanwege een late start en het grote aantal te onderzoeken dossiers wordt het in plaats van eind 2018 op zijn vroegst pas zomer 2019”, aldus JBL&G, volgens wie voor veel belangenbehartigers van slachtoffers het onderzoek niet vroeg genoeg had kunnen beginnen. “Maanden uitstel komt hun dus ook wel heel slecht uit.”

Het onderzoek richt zich op letselschadezaken waarvan de afronding meer dan twee jaar op zich laat wachten. Die periode staat in de Gedragscode Behandeling Letselschade als uiterste termijn waarbinnen een zaak zijn beslag moet krijgen, extreem gecompliceerde gevallen of zaken met een lange medische nasleep daargelaten. Het onderzoek wordt uitgevoerd door De Letselschade Raad.  

Foto: Marcel Jurian de Jong