Jaaroverzicht 2018: mooie resultaten behaald om Nederland veiliger te maken

In 2018 heeft het IFV mooie resultaten behaald om ons land veiliger te maken. Dit zijn belangrijke stappen op weg naar het realiseren van onze ambitie om een integraal en gezaghebbend publiek kennisinstituut te zijn voor risico- en crisisbeheersing, voor de veiligheidsregio’s, de vitale en crisispartners en de Rijksoverheid. De bijgaande infographic bevat een impressie van onze activiteiten in 2018.

Een aantal belangrijke mijlpalen uit 2018 uitgelicht:

Tien jaar onderzoek naar fatale woningbranden

De Brandweeracademie heeft een uitgebreide analyse uitgevoerd over de beschikbare gegevens van tien jaar onderzoek naar fatale woningbranden. De lessen uit deze trendanalyse worden gebruikt voor het aanscherpen van het brandveiligheidsbeleid in Nederland. Zo draagt het IFV bij aan het verbeteren van de brandveiligheid in ons land.

Strategische kennis- en onderzoeksagenda bundelt trends en ontwikkelingen op het gebied van fysieke veiligheid

Thema’s als klimaatontwikkeling, digitale weerbaarheid, demografische ontwikkeling en internationale veiligheid worden steeds belangrijker. Deze bewegingen vragen om een andere manier van denken en om een integrale benadering van vraagstukken op het gebied van risico- en crisisbeheersing en vormen de basis van onze strategische kennis- en onderzoekagenda. Zo sluiten wij als instituut nog beter aan op toekomstige maatschappelijke ontwikkelingen.

Kenniscentrum Data-analyse opgericht

Het Kenniscentrum Data-analyse maakt het mogelijk om op structurele basis data vanuit registraties en onderzoeken te verzamelen en te analyseren. De gegevens worden voor en door de veiligheidsregio’s aangeleverd. Via een slimme IT-infrastructuur in combinatie met doelgerichte analyse draagt het Kenniscentrum bij aan het voorkomen en het bestrijden van rampen en crises.

Bekijk de infographic door op de afbeelding te klikken