Inzet lokfiets verlaagt aantal diefstalaangiften met gemiddeld 40%

 

Voorkomen dat fietsen in de openbare ruimte worden gestolen is makkelijker gezegd dan gedaan. Het aantal eenvoudig te stelen fietsen bij plekken als de supermarkt en het café blijft groot. Lokfietsen inzetten helpt het aantal diefstallen te verlagen. Gemiddeld gaat het aantal aangiften erna met 40% procent omlaag. Dat schrijft Ben Vollaard, universitair hoofddocent aan de Universiteit Tilburg op basis   van een onderzoek, waaraan ook  Bram Berhitu heeft bijgedragen  in het kader van het schrijven van zijn Masterscriptie aan de Universiteit Tilburg

Gemiddeld genomen is elke Nederlander drie keer in zijn of haar leven slachtoffer van fietsdiefstal, zo blijkt volgens Vollaars uit de Veiligheidsmonitor, de landelijke slachtofferenquête. “Veel gemeenten nemen initiatieven om dit probleem in te perken, maar het voorkomen van diefstal van fietsen in de openbare ruimte is niet eenvoudig. Mensen bewegen om hun fiets beter te beveiligen gaat moeizaam. Het aantal eenvoudig te stelen fietsen bij de supermarkt, de bioscoop, het café enzovoort blijft groot en de gelegenheid maakt de dief.”

Afschrikwekkende werking
De straffen die fietsendieven kunnen verwachten zijn vaak beperkt, vervolgt Vollaard. “Fietsdiefstal wordt meestal met een geldboete van rond de 300 euro afgedaan. Dit betekent dat een gunstig effect op de fietsdiefstal niet zal zijn toe te schrijven aan het vaker opsluiten van daders die gepakt zijn met een lokfiets en daardoor van de straat zijn. Het effect zit in afschrikking. Door de verhoogde pakkans zien potentiële daders (een volgende keer) af van hun vergrijp.”

Een aanvulling op beleid dat zich richt op het versterken van preventie, is volgens hem het afschrikken van daders door de inzet van lokfietsen. Lokfietsen zijn nieuwe fietsen van populaire modellen, van merken als Gazelle of Batavus, die zijn voorzien van een onzichtbaar ingebouwd ‘track-and-trace’-systeem. De politie kan zo de gestolen lokfietsen volgen en de dader aanhouden. Met het gewenste genoemd effect tot gevolgd.

Het volledige onderzoeksartikel van de hand van Ben Vollaard verschijnt in de volgende editie van het digitale magazine van Risk & Business.