Bodemwerkzaamheden kunnen -bewust of onbewust- schadelijk zijn voor mens en milieu. Aanpak van schadelijke werkzaamheden behoort tot de belangrijkste aandachtspunten van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Om inzicht in de risico’s te krijgen, is aan het RIVM gevraagd een ranglijst met ongewenste gebeurtenissen op te stellen. Met deze risicoranglijst kunnen de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en haar toezichtpartners beter prioriteiten stellen voor efficiënter en effectiever toezicht en is kennisdelen en samenwerken makkelijker. De ILT heeft het rapport aangeboden aan de staatssecretaris van Intrastructuur en Waterstaat die het gisteren – 5 september – aan de Kamer heeft doorgeleid. Van de twintig meest ongewenste gebeurtenissen bij bodemwerkzaamheden worden in ten minste een derde van de gevallen bewust de regels niet opgevolgd. Dit is de inschatting van een groot aantal experts van overheid en bedrijfsleven. Zij maakten een inschatting van de impact van honderden bodemwerkzaamheden voor onder meer milieu, gezondheid en economie. Top 3 De top-3 van aandachtspunten zijn: * milieuschade bij grondboringen voor aanleg ondergrondse bodemenergiesystemen. De ILT wijst nu al een aantal jaren op onverantwoord gedrag van sommige boorploegen. * het mengen van verontreinigde grond met schone grond om vervuiling onzichtbaar te maken. De ILT heeft afgelopen jaren meerder malen geconstateerd dat hier sprake van is. * illegaal storten van verontreinigde grond. Al eerder is geconstateerd dat bij zandwinplassen partijen vervuilde grond zijn gebruikt. Aan de hand van de risicolijst zal de ILT -in samenspraak met de handhavingspartners- het toezicht prioriteren. Het betreft omgevingsdiensten, provincies, gemeenten, waterschappen, Rijkswaterstaat, de politie, certificerende instellingen en het Openbaar Ministerie. ILT-brede risicoanalyse Volgens de ILT-brede risicoanalyse is met aantasting van bodem, grond- en oppervlaktewater een maatschappelijke schade van jaarlijks 1,7 miljard euro gemoeid. Daarmee staat dit onderwerp hoog op de lijst van onderwerpen waarop de ILT inzet pleegt. Bovenaan staat ‘onjuiste verwerking van afvalstoffen’ (schade van 2,5 miljard euro) en een derde prioriteit is ‘onveiligheid en verstoring van het marktevenwicht in goederenvervoer over de weg’ (773 miljoen euro schade). |
ILT zoekt op korte termijn 150 nieuwe inspecteurs
De Inspectie Leefomgeving
en Transport (ILT) heeft op korte termijn 150 nieuwe inspecteurs nodig. Daarom
start de toezichthouder nog dit najaar een wervingscampagne. De nieuwe
inspecteurs gaan aan de slag met toezicht en handhaving op het gebied van milieu,
transport en wonen.Cyberspecialisten. Financiële experts. Data-analisten.
Onderzoekers. Forensische accountants. Projectleiders. Handhavers. Op
korte termijn zijn 150 nieuwe collega’s nodig omdat er steeds meer gevraagd
wordt van de ILT, en omdat de aard van het inspectiewerk verandert.
Waar inspecteurs zich voorheen vooral richtten op één onderwerp – zoals het
opsporen van snorders in de taxi-branche of het controleren van de papieren van
vrachtwagenchauffeurs – heeft de ILT steeds meer breed inzetbare experts nodig.
Naast inhoudelijke expertise zoekt de ILT mensen met ervaring in de nieuwste
technologieën zoals machine learning en remote sensing die hun kennis en
vaardigheden in diverse sectoren kunnen inzetten.
‘Met de extra capaciteit kunnen we in al 2019 meer handhaven op het gebied van
bijvoorbeeld taxivervoer en goederenvervoer, denk aan de aanpak van
tachograaffraude met vrachtwagens en de aanpak van taxisnorders. Ook het
toezicht op het gebied van bodem, grond en oppervlaktewater en duurzame
warmtepompen kan eerder uitgevoerd worden;, aldus ILT, die hiermee tevens de
internationale samenwerking wil versterken, bijvoorbeeld in het kader van het
programma Schoon Schip van de ILT. Dat richt zich onder meer op het
terugdringen van de uitstoot van zwavel door zeeschepen. Met snuffelapparatuur
en drones wordt in zeehavens de uitstoot van schepen geanalyseerd.
Risicogerichte aanpak
In mei 2019 kreeg de ILT extra geld van de minister van Infrastructuur en Waterstaat
op verzoek van de Tweede Kamer. Het gaat om een verhoging van bijna 10%
ten opzichte van de huidige begroting. Het extra geld wordt gebruikt om het
aantal handhavers flink uit te breiden. Ook kan de inspectie extra kennis in
huis halen en met nieuwe technieken de inspecties verbeteren. Dit is nodig voor
een goede handhaving van de vele wetten, verordeningen en internationale
verdragen om mens en milieu te beschermen. De ILT hanteert een risico- en
informatiegestuurde werkwijze. Op basis hiervan zet de ILT de nieuwe extra
inspectiecapaciteit daar in waar de risico’s en impact voor de samenleving en
het milieu het grootst zijn.