Iets meer dan de helft Nederlanders wil meer betalen voor schadeherstel aan voertuigen

Dankzij het vakmanschap van de gespecialiseerde FOCWA-bedrijven wordt de noodzakelijke kwaliteit en veiligheid van het schadeherstel geborgd. Maar kwaliteit en veiligheid kennen ook een prijs. De complexer wordende voertuigen vragen hogere investeringen van herstellers. Brancheorganisatie FOCWA is dan ook verheugd dat uit onderzoek blijkt dat 51% van de consumenten bereid is meer premie te betalen, zodat de kwaliteit van het schadeherstel geborgd blijft.

Auto’s, campers en motorfietsen worden volgens de organisatie met steeds meer technologie, nieuwe materialen en combinaties daarvan ontwikkeld en geproduceerd. “Voertuigen bezitten een veelvoud aan sensoren die goed moeten functioneren ten behoeve van de aanwezige rijhulpsystemen (ADAS). Mochten deze systemen niet, of niet goed meer werken kan dit immers leiden tot ongelukken.Als gevolg van die toenemende complexiteit van voertuigen, moeten schadeherstelbedrijven steeds meer investeren in de uitrusting van hun werkplaats, equipment, kennis en opleidingen. Want enkel zo kunnen de FOCWA vakmannen en -vrouwen de noodzakelijke kwaliteit en veiligheid borgen”, aldus de brancheorganisatie, die om de reden ook strenge lidmaatschaps- en kwaliteitseisen hanteer.” Dat is een belangrijk breekpunt voor 83% van de ondervraagde consumenten.”

Personeelstekort

Naast de technologische ontwikkelingen stelt het tekort aan kwalitatief technisch geschoold personeel schadeherstelbedrijven ook voor een andere uitdaging. De exploderende personeelskosten, in combinatie met de essentiële investeringen, leiden ertoe dat de marges in deze sector enorm onder druk staan.

FOCWA, de brancheorganisatie voor schadeherstelbedrijven, is dan ook verheugd met de resultaten van een uitgebreid onderzoek onder Nederlandse autobezitters waaruit blijkt dat 51 procent van de respondenten graag meer premie wil betalen zodat de kwaliteit van het herstel geborgd blijft.

Uit het onderzoek blijkt ook dat vooral de groep jongeren (18 – 30 jaar) meer premie wil betalen zodat herstelbedrijven de noodzakelijke investeringen in opleidingen en gereedschappen kunnen doen.

Femke Teeling, directeur FOCWA: “Veiligheid door vakmanschap is niet voor niets de slogan van FOCWA. Dankzij de gespecialiseerde kennis en deskundigheid van onze herstelbedrijven, kunnen consumenten op twee oren slapen als hun voertuigen bij een FOCWA-bedrijf worden hersteld. Maar veiligheid en kwaliteit kennen ook een prijs. Auto’s worden steeds duurder. Maar ook onderdelen en nieuwe technologieën zoals rijhulpsystemen, vergen veel van een bedrijf. Als brancheorganisatie zijn wij dan ook erg blij met de resultaten van dit onderzoek waaruit blijkt dat consumenten ons vakmanschap waarderen -en zelfs verwachten- en hier ook aan willen bijdragen.”