“Het taxeren van kunst, antiek en sieraden is als geen ander een ervaringsvak”

 

“Het vak van taxateur in deze segmenten is als geen ander een ervaringsvak. Met alleen een opleiding kunstgeschiedenis kom je er niet. Om dit specialistische werk goed te kunnen doen moet je veel objecten zien en veilingen en beurzen bezoeken.” Dat stellen  Monique Kleinschmidt MA, accountmanager bij Apresa, en Pieter Bakker, director Sales bij Troostwijk, in een interview in het onlangs verschenen digitale magazine van Risk & Business ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van Apresa.

Op de vraag wat dit werk van een taxateur, antwoordt Kleinschmidt: “In de eerste plaats kennis van zake. Een opleiding kunstgeschiedenis is een goede basis, maar daarmee alleen kom je er niet. Het is een ervaringsvak. Om goed beslagen ten ijs te komen moet je hiervoor veel objecten zien, beurzen en veilingen bezoeken en de prijs- en marktontwikkelingen wereldwijd monitoren. Vroeger had je daarvoor speciale boeken, vandaag de dag biedt internet vaak uitkomst. Vooral de prijzen van kunst, antiek en kostbaarheden kunnen nogal fluctueren. Daarnaast moet je communicatief goed onderlegd zijn, met mensen kunnen omgaan en onderhandelen, empathie tonen, en uiteraard objectief en integer zijn. Je komt als taxateur bij mensen thuis en bekijkt hun waardevolle spullen in kasten en laden. Zij moeten erop kunnen vertrouwen dat wij die informatie alleen gebruiken voor de verzekerings- of economische taxatie. Dat geldt in het bijzonder voor mensen uit de Quote 500 en voetballers en andere bekende Nederlanders bij wie geregeld hun kunst en andere kostbaarheden worden getaxeerd.”

Trends

Ook de kunstwereld is trendgevoelig. Wat nu ‘hot’ is, hoeft dat over een jaar of tien niet meer te zijn. Kleinschmidt noemt antiek als voorbeeld. “In de jaren ’80 hebben mensen veel geld betaald voor antieke meubels en kasten. Die zijn nu vaak nog maar een schijntje waard van wat de mensen er destijds voor hebben betaald. Datzelfde geldt voor tapijten, maar ook voor bepaalde landschapschilderijen uit de 19e eeuw. Die waren een tijd populair, wat prijsverhogend werkte. Vandaag de dag is daar echter veel minder vraag naar.” Daar staat volgens haar tegenover dat design meubelen momenteel ‘in ‘ zijn, zoals de retro Vitra stoelen. Maar ook voor bijzondere foto’s van bepaalde fotografen wordt vandaag de dag veel geld betaald en taxeren we meer dan eens horloges en tassen voor 10.000 euro of meer.” Bakker wijt de verandering van klantprofiel onder meer aan het opkomende ‘nieuwe geld’ , de nieuwe generatie vermogenden die voor andere zaken geld over hebben dan degenen die met ‘oud geld’ worden aangeduid, waaronder de adel en oudere, meer traditionele familiebedrijven. “Zij verlangen ook een andere taxatie en hebben bijvoorbeeld meer behoefte aan een snelle opname ter plaatse en een meer beknopt taxatierapport.”

Positief toekomstbeeld

Mede door de aantrekkende vraag zien Bakker en Kleinschmidt de toekomst van Apresa positief tegemoet. “We hebben ambitieuze plannen en zien volop commerciële mogelijkheden, zeker vanwege de aantrekkende economie, de inspanningen van het intermediair en het groeiende bewustzijn van klanten om hun kostbare spullen te laten taxeren. Zelf denken we aan een jaarlijks groei met zo’n 15%. Daarvoor is niet alleen het nodig dat we de markt nóg actiever bewerken en onze klanten mede op basis van de tot onze beschikking staande data proactiever te adviseren. We zullen ook meer (moeten) laten zien dat we met onze tijd mee gaan, bijvoorbeeld door ons door middel van onze database en digitalisering ook nadrukkelijker te gaan manifesteren als vooruitlopend en innovatief bedrijf.”

Voor het volledige artikel: http://riskbusiness.kinsta.cloud/wp-content/uploads/2018/08/Riskenbusiness_magazine_2018_5.pdf.