“Het beste dat de (schade)verzekeringsbranche ooit heeft voortgebracht”

Als (vak)journalist hoor je natuurlijk objectief te zijn en je lezers te informeren over de belangrijke actualiteiten die spelen in de markt. Je als ‘persmuskiet’ positief uitlaten over het een of ander wordt daarbij door velen als not done bestempeld. Sowieso lijken media en ‘goed nieuws’ elkaar niet zo goed te liggen. De ‘oudere jongeren’ kunnen het zich mogelijk nog herinneren: Sonja Barend – voor de young professionals de Eva Jinek van de jaren 80- had ooit een TV-programma met als titel ‘De goed nieuws show’. Het programma kreeg na een jaar al een andere titel, want ‘goed nieuws’ trekt geen kijkers. Vraag het maar aan Antoinette Hertsenberg of aan die dame van ‘Kassa’.

Vanaf dag één ben ik, ongetwijfeld ‘vergiftigd’ door het enthousiasme van de eerste Salvage-voorzitter Joop Waterreus, een grote fan van het werk van de Stichting Salvage. En van de ruim 125 coördinatoren die naast hun werk als schade-expert bij nacht en ontij hun bed uit moeten om namens verzekeraars gedupeerden van een brand, waterschade of andere calamiteit met raad en daad bij te staan, zo nodig zorg te dragen voor tijdelijk onderdak en/of maatregelen te treffen om de gevolgschade zoveel mogelijk te beperken. Kosteloos.

Vorige maand werd ‘Salvage’ tijdens de viering van het 30-jarig bestaan door alle betrokken partijen, waaronder verzekeraars, overheden, brandweer, in het zonnetje gezet. En terecht, want het werk van het kleine Salvageteam (6 man) en de Salvagecoördinatoren verdienen alle lof voor hun werk en inzet. Gedupeerden – verzekerd of niet – worden tijdens één van de meest ingrijpende momenten van hun leven op praktische wijze geholpen bij brand, water- of stormschade en binnenkort mogelijk ook bij asbest en cyber. Met behalve professionele aandacht voor praktische zaken (maatregelen ter voorkoming van gevolgschade en dus schadelastbeheersing) vooral ook oog voor de menselijke kant (schouderfunctie). Een klanttevredenheid van 8,4 spreekt wat dat betreft boekdelen, al zou in mijn ogen een dikke 10 meer op zijn plaats zijn. N

aar mijn (bescheiden?) mening is Salvage het beste dat de (schade)verzekeringsbranche ooit heeft voortgebracht. MET AFSTAND. Een service waarmee de verzekeringssector zijn menselijke en maatschappelijke kant laat zien. Des te opvallender en betreurenswaardiger is het dat de verzekeringsbedrijfstak als geheel de (gratis) Salvage- hulpverlening in de afgelopen 30 jaar niet of nauwelijks PR-matig heeft uitgedragen. En dat terwijl het aanzien van de sector toch wel hier en daar een duwtje in de rug zou kunnen gebruiken. Een gemiste kans.