Groeiend Friss schaalt activiteiten op in Europa en gaat uitbreiden naar Noord- en Latijns-Amerika

 

Friss, dat zich al tien jaar toelegt op risicobeheer en fraudedetectie voor verzekeraars, gaat de activiteiten in Europa sterk opschalen en snel uitbreiden naar andere regio’s, vooral Latijns-Amerika en Noord-Amerika.” Schaalvergroting en uitbreiding naar meer landen zijn twee belangrijke doelen voor de komende jaren “, verklaart CEO Jeroen Morrenhof in een artikel op de eigen website. “In een aantal van deze landen zijn we al actief met onze partner Munich Re. Noord-Amerikaanse verzekeraars zijn enthousiast over ons product, maar tot nu toe hebben we ervoor gekozen om dit niet actief te bewerken. Dat gaat veranderen: In 2018 openen we een FRISS-vestiging in de VS.”

Tegelijk stelt Morrenhof nog meer in te zetten op het verder verbeteren van de dienstverlening voor huidige en nieuwe klanten. “Onze developers zijn daar elke dag mee bezig en het FRISS-lab probeert buiten ‘the box’ verder te kijken. In het komende jaar zetten we sterk in op de ontwikkeling van data-pooling. Hoe goed de gegevens binnen je bedrijf ook zijn en hoe geavanceerd de analyse-tools ook zijn, veel informatie levert vooral meerwaarde op als het gecombineerd wordt met data van andere spelers, zoals anders verzekeraars in binnenland maar zeker ook buitenland of van andere organisaties. Zo vind je patronen en georganiseerde fraude.”

Een goed jaar

2017 was voor Friss een goed jaar. “In de eerste plaats voor onze klanten, voor hen kunnen we echt meerwaarde leveren. Het aantal klanten is ook toegenomen; in Nederland, maar vooral daarbuiten. De meeste omzet maken we nog steeds in Nederland, maar de grootste groei komt uit onze activiteiten in het buitenland en daar gaan we nu echt een grote sprong maken. We willen en kunnen fors gaan groeien in vooral de top-20 verzekeringslanden van de wereld”, aldus Morrenhof.

De komende jaren worden volgens hem spannend. “Ik verwacht dat de groei die we nu inzetten en onze ambitie om de FRISS Score verder te ontwikkelen tot dé wereldstandaard, ertoe zal leiden dat we over een paar jaar met zo’n 250 collega’s zullen zijn. Zo kunnen we wereldwijd bijdragen aan eerlijke en betaalbare verzekeringen voor iedereen.” Omdat het opzetten van de operatie in de VS veel aandacht zal vragen, verhuist Morrenhof deze zomer met zijn gezin naar de VS. “In elk geval voor een paar jaar, tot we stevige bodem onder de voeten hebben. Een spannende beslissing. Ik blijf wel CEO en de overige vijf leden van het directieteam blijven in Nederland.”