FRISS en omni:us geven verzekeringsbranche krachtige boost met AI

FRISS en omni:us, leverancier van AI-software op het gebied van cognitief schadebeheer, hebben vandaag (12 juni) hun partnerschap bekendgemaakt. De digitalisering van ongestructureerde documenten blijkt een uitstekend startpunt te zijn bij de risicobeoordeling van polissen en polis bescheiden door FRISS. De door omni:us geëxtraheerde gegevens kunnen worden gebruikt voor fraudedetectie bij schadeclaims en risicobeoordeling in het schaderegelingsproces.

Naar schatting 10% van alle uitbetaalde claims is frauduleus. Door de inzet van AI-technologie, waarmee grote hoeveelheden gegevens kunnen worden geanalyseerd, kunnen deze frauduleuze claims effectief worden bestreden. Informatie wordt realtime geanalyseerd op verdacht taalgebruik. De oplossingen van beide softwareleveranciers stellen verzekeraars in staat hun onderzoekskosten en uitgaven aanzienlijk te verlagen en tegelijkertijd hun klantenservice te verbeteren.

De producten van beide bedrijven vullen elkaar perfect aan. Door digitalisering en AI met elkaar te koppelen worden verzekeraars efficiënter en kunnen zijn de klantervaringen verbeteren. Klanten van omni:us profiteren van een 80% snellere afhandeling van hun schadeclaims tegen maximaal 75% van de oorspronkelijke kosten.

Digitale transformatie in verzekeringen
Geautomatiseerde schadeafhandeling en fraudedetectie is bezig de nieuwe standaard te worden. Vooraanstaande verzekeringsmaatschappijen maken nu al gebruik van de AI-gebaseerde technologieën van FRISS en omni:us en vervullen daarmee een voortrekkersrol in de algehele digitalisering van de verzekeringsbranche. FRISS en omni:us zijn internationaal actief en bieden hun producten in verschillende talen en landen aan. De partnerschap omvat alle gemeenschappelijke markten.

Sofie Quidenus-Wahlforss, oprichter en CEO van omni:us, vertelt: “Artificiële intelligentie speelt een belangrijke rol bij digitalisering. Op dit moment kunnen AI-technologieën op talloze manieren worden ingezet, maar helaas wordt hiervan nog weinig gebruikt gemaakt. Samen met innovatieve partners als FRISS willen we de drijvende en vormende kracht zijn achter het transformatieproces binnen de verzekeringswereld.”

Christian van Leeuwen, mede-oprichter en CTO van FRISS voegt toe: “Ons doel is om de verzekeringswereld eerlijker te maken voor de eerlijke klant. Dit kunnen we niet alleen. Daarom zijn we voortdurend op zoek naar partnerschappen die waarde toevoegen aan onze FRISS Score. omni:us is precies zo’n partner die moderne functionaliteit met waardevolle AI meebrengt. Deze helpt onze klanten echt om documenten via digitalisering om te zetten in data die als voedingsbron fungeren voor de FRISS Score. Samen kunnen we de strijd tegen fraude naar een hoger niveau tillen.”