FRISS en eviid werken samen om verzekeringsfraude te voorkomen via autorisatie van digitale media

FRISS, leverancier van AI-gebaseerde oplossingen voor fraudedetectie en risicoanalyse voor schadeverzekeraars, heeft bekendgemaakt te gaan samenwerken met eviid, leverancier van innovatieve technologie voor videobewijs aan risicobewuste bedrijven. Samen kunnen FRISS en eviid schadeverzekeraars helpen het omhoog brengen van het aantal vermeden claims en manipulatie van digitaal beeldmateriaal in realtime te detecteren.

Juist in deze tijd waarin werknemers massaal thuiswerken, is het van levensbelang dat er een oplossing beschikbaar is die de bedrijfscontinuïteit garandeert en de noodzaak wegneemt om op locatie gesprekken te voeren en onderzoek te doen, door deze te vervangen door een snelle visuele verificatie. eviid certificeert en verifieert beeldmateriaal, zoals DNA of een vingerafdruk dat kan, en wisselt deze informatie naadloos uit met FRISS ten behoeve van een uitgebreide fraudeanalyse. Hierbij worden de gegevens van eviid gecombineerd met voorspellende modellen, specialistische kennis en interne en externe gegevensbronnen, zodat aan elke schadeclaim een risicoscore kan worden toegekend.

“Om frauduleuze activiteiten een halt toe te roepen, zijn tal van verschillende technologieën nodig – zeker nu de ‘bad guys’ steeds slimmer worden. Maar het kan een hele uitdaging zijn om de verschillende digitale mogelijkheden te integreren en de processen in goede banen te leiden”, vertelt Karlyn Carnahan, hoofd van de afdeling schadeverzekeringen voor Noord-Amerika van Celent.  “Toekomstgerichte maatschappijen creëren ecosystemen die bestaan uit vooraf samengestelde en geïntegreerde oplossingen waarmee het eenvoudiger wordt om een reeks zeer complexe functies snel en probleemloos te realiseren.”

eviid wordt naadloos geïntegreerd in FRISS Fraudedetectie bij Claims en kan worden toegepast in de schadeaangifte en tijdens onderzoek door schade-experts. Het blijkt dat 99% van de polishouders die niet bereid zijn hun claim digitaal te registreren, er uiteindelijk helemaal van afzien om hun claim in te dienen wanneer hen wordt gevraagd aanvullende vragen te beantwoorden naar aanleiding van het eerste rapport dat is ingediend na verlies, diefstal of beschadiging (SAF – schadeaangifteformulier), zoals het verzoek om digitaal bewijs aan te leveren via video of foto. Deze vermeden claims leiden tot directe besparingen bij de verzekeraar. In gevallen dat digitaal beeldmateriaal wordt opgestuurd, wordt de claimcyclus aanzienlijk verkort, met een efficiëntere bedrijfsvoering als gevolg.  

“De combinatie van fraudepreventie en -detectie en beeld- en geluidsbewijs is voor onze branche een uiterst waardevolle oplossing die inspeelt op de social distancing-maatregelen die op dit moment worden gevraagd en er bovendien voor zorgt dat de dagelijkse werkzaamheden gewoon doorgang kunnen vinden”, aldus Jack Galekop, hoofd Europese activiteiten van eviid. 

Mede-oprichter en CTO van FRISS, Christian van Leeuwen, voegt toe: “Juist in deze tijd zijn we op zoek naar manieren om onze klanten te ondersteunen met geavanceerde oplossingen waarmee ze hun activiteiten kunnen voortzetten. In eviid hebben we een partner gevonden die zich ruimschoots heeft bewezen op het gebied van op AI gebaseerde native SaaS-oplossingen, waarmee realtime authenticatie van digitale media mogelijk is. Deze informatie wordt rechtstreeks doorgegeven aan FRISS, zodat de FRISS Score nog nauwkeuriger kan worden bepaald. Deze manier van werken bespaart verzekeraars tijd, doordat niet alleen het aantal vermeden claims toeneemt, maar er ook minder onderzoek nodig is op locatie.