FRISS brengt claimfraude-analyse naar hoger niveau met Web-IQ´s innovatieve online netwerkoplossing

Buren of vrienden vragen als getuige te tekenen bij een melding van autoschade bij je verzekeringsmaatschappij, behoort met de nieuwe Claim Fraud Analysis-functie van FRISS tot het verleden.FRISS, de wereldwijde leverancier van door AI aangestuurde fraude- en risico-oplossingen voor de schadeverzekeringsbranche, heeft onlangs haar fraude-analyseoplossing uitgebreid met een nieuwe en innovatieve functie: Online Network Analysis van Web-IQ. Deze functie stelt automatisch vast of de verzekerde persoon en de indiener van een claim of andere betrokkenen online aan elkaar gerelateerd zijn. Dit is een bewezen en sterke aanwijzing voor frauduleuze claims. Met name bij auto-ongelukken en andere type claims waarbij meerdere personen betrokken zijn, wordt aan de traditionele claimanalyses hiermee een geheel nieuwe benadering toegevoegd.

“Onderzoek toont aan dat gemiddeld bijna 20% van alle gemelde verzekeringsclaims tot op zekere hoogte iets frauduleus hebben, variërend van de schade aandikken tot een geheel valse claim. Dit betekent dat er bij verzekeringsmaatschappijen een grote zwakke plek zit die we alleen kunnen proberen op te lossen met een andere benadering”, zegt Ronald Hoek, hoofd business development voor Web-IQ’s zakelijke productlijn, Bizz-IQ. “Onze technologie biedt de capaciteit van 1.000 online onderzoekers en levert de gebruiker binnen enkele minuten informatie en verbanden wat tot dusverre door enkel mensenwerk vrijwel onmogelijk is”.

Verzekeringsmaatschappijen hebben al veel interesse getoond in deze nieuwe functie. Naar verwachting zullen verscheidene grote verzekeringsmaatschappijen deze zomer beginnen met de implementatie van deze nieuwe functie in hun claimverwerking via het FRISS-platform. “Onze klanten zijn enthousiast en kunnen niet wachten om deze nieuwe technologie in actie te zien en op een innovatieve manier frauduleuze claims te identificeren. Verzekeringsmaatschappijen laten profiteren van de waarde van online informatie is het begin van een nieuw tijdperk in de strijd tegen fraude”, aldus Philip van Waning, Data Partner Manager bij FRISS.

“Meer dan 80% van de schadeverzekeraars in Noord-Amerika werken aan digitale transformatie. Maar naarmate verzekeringsproducten ingewikkelder worden, nemen de kanalen voor interactie met klanten en mogelijke fraudeurs ook toe”, vertelt Karlyn Carnahan, hoofd bij Property & Casualty onderzoek voor het Amerikaanse continent bij Celent. “Er zijn nieuwe informatiebronnen en nieuwe, uiterst geavanceerde fraude-analysetechnieken nodig om bij te blijven. Diegenen die bruikbare inzichten kunnen leveren op diverse punten in de relatie met klanten – quotering, betalingen en uiteraard claims- komen als winnaars uit de bus.”

Op de foto (Friss) schudden Elbert van Wijngaarden (Web-IQ) en Philip van Warning (FRISS) elkaar de hand