Francie Peters: Er wordt in de branche soms nog te veel in geld gedacht

“Francie Peters, directeur van ‘de Bureaus’ is van mening dat er in ons land in het algemeen best goed wordt omgegaan met de afwikkeling van letselschades. In een interview in het recent verschenen Risk & Business Magazine zegt zij: “Ik zie om me heen aan beide kanten heel veel gepassioneerde letselschadebehandelaars en -regelaars die gedreven hun vak uitoefenen. Zij vinden dat net als ik het mooiste vak dat er is. Dat neemt niet weg dat er ook zaken zijn die minder goed gaan en aanpassing behoeven.”
Zij noemt de aanpak van whiplash als voorbeeld. Hieromtrent zitten verzekeraars niet op één lijn. Met als gevolg dat elk slachtoffer weer anders benaderd wordt door de aansprakelijke verzekeraar. Een meer eenduidig beleid zou welkom zijn.” Een ander verbeterpunt is dat er vaak te passief wordt gereageerd tijdens het hersteltraject. “Als het slachtoffer niet binnen de ‘normale’ tijd herstelt, zou er eerder geïntervenieerd moeten worden en meteen actie moeten worden ondernomen en niet worden gewacht of het slachtoffer alsnog uit zichzelf gaat herstellen. Bovendien wordt er niets gedaan voor slachtoffers zolang de juridische causaliteit niet vaststaat. Ook daar zijn vele verbeteringen mogelijk in de hulpverlening aan slachtoffers. Dat hoeft niet altijd (veel) geld te kosten. De simpele vraag ‘Hoe kan ik u helpen?’ wordt te weinig gesteld. Ik vraag me oprecht af of dat niet anders kan. We denken als branche teveel in geld en minder in zaken die het persoonlijk welzijn van het slachtoffer verder kunnen verbeteren.
Lees hier het volledige artikel in Risk & Business Magazine
http://riskbusiness.kinsta.cloud/wp-content/uploads/2018/06/RB-4-2018.pdf.

.