Tijdens een bijeenkomst met stakeholders uit de
schadeherstelsector beklemtoonde
FOCWA-directeur Femke Teerling het belang van het universele kanaal voor de sector, waarbij
FOCWA een voortrekkersrol zal spelen in de totstandkoming van een universeel
alternatief voor merkspecifiek schadeherstel.
Om de veiligheid,
kwaliteit en aansprakelijkheid in de toekomst te kunnen blijven te borgen en
schadeherstel betaalbaar te houden voor consumenten en opdrachtgevers, gelooft
FOCWA sterk in het belang en de meerwaarde van het universele kanaal. De
brancheorganisatie gaf op haar relatie-event aan dat ze daarom een universeel
alternatief voor merkspecifiek schadeherstel met haar achterban ontwikkelt,
bedoeld voor bedrijven die willen investeren op gebied van materiaal-en
technologische (veiligheid, adas, data) kennis. Dit alternatief moet voor ieder
bedrijf toegankelijk zijn, maar vraagt wel een investering in het eigen bedrijf
.
Femke Teeling: “Voor een deel van onze achterban biedt merkspecifiek herstel wel degelijk toegevoegde waarde. Daar willen we ook geen afbreuk aan doen. Wel zien we dat voor een andere groep van onze achterban er een groeiende behoefte is naar een universeel label voor merkspecifiek herstel, waardoor zij aan kunnen tonen dat zij de complexiteit van materiaalsoorten en elektronica in de nieuwe auto’s kunnen herstellen. FOCWA werkt daarom samen met VOC aan een hoogwaardig alternatief voor merkspecifiek schadeherstel, waarbij we maximaal inspelen op de technologische ontwikkelingen.”
Belang van (vrije toegang tot) data
Op de FOCWA-relatiedag
pleitte Kees Verhoeven, Tweede Kamerlid namens D66 en bezieler van de initiatiefnota
over mededinging in de digitale economie, onder andere voor strengere
mededingingsregels, en de mogelijkheid bedrijven te verplichten om data te
delen. Bart Koppes, Strategic Manager Business Development “Connected Car” bij
TomTom Telematics, legde het verband tussen ‘big data’ en ‘connected mobility’.
Hij gaf concrete voorbeelden over de gevolgen, kansen en bedreigingen van de
data in voertuigen voor consumenten, verzekeraars, leasemaatschappijen en
schadeherstelbedrijven.
Peter Brussel, voorzitter FOCWA: “Het
belang van data neemt voor schadeherstelbedrijven alleen maar toe. Het is voor
ons allemaal cruciaal dat we die evolutie niet onderschatten; het komt immers
sneller op ons af dan we soms denken. Op onze netwerkbijeenkomst zijn wij in
gesprek gegaan met onze stakeholders en opdrachtgevers over de gevolgen en de
kansen voor schadeherstelbedrijven. Maar ook over de uitdagingen waar onze
leden voor staan. Als brancheorganisatie willen wij op dit dossier vooral
partijen met elkaar verbinden. Want door samen te werken kunnen we maximaal de
voordelen die data biedt en gaat bieden, benutten.”
Ontwikkelingen in de schadeherstelsector
Tijdens de
netwerkbijeenkomst voor haar stakeholders en opdrachtgevers, stond FOCWA ook
uitgebreid stil bij de ontwikkelingen in de sector en de uitdagingen voor haar
leden. FOCWA-directeur Femke Teeling gaf aan dat de marges voor
schadeherstelbedrijven steeds kleiner worden door toenemende kosten in
arbeidslonen, instroom hoger opgeleid personeel, dalende onderdelenmarges en
extreem stijgende kosten onderdelen in de calculatie door het toenemend
percentage onderdelen en de prijsstijgingen van onderdelen, terwijl het
noodzakelijk is om investeringen te doen om de kwaliteit bij steeds complexere
voertuigen te kunnen blijven borgen.