FOCWA heeft ondernemers gevraagd wat de impact is van de coronacrisis op hun bedrijf voor het FOCWA Magazine van juni 2020. Dat verschilt van bedrijf tot bedrijf. Hieronder twee van he aan het woord:
Jan Cleijsen van Caravan- en Camperschadeherstel Cleijsen
“Dat het met de omzet minder gaat, dat klopt. Maar schadeherstel van campers en caravans is seizoenswerk. Als in de vakantiemaanden schade wordt gereden, dan komen de mensen daarna bij ons terug. We nemen de schade op, maken een planning en bestellen de onderdelen. Op die manier heb je werk tot en met het voorjaar van het jaar daarop. Bij het uitbreken van de coronacrisis ging in de autoschade het werk als een raket naar beneden, maar wij zijn nog steeds de campers en caravans aan het herstellen die gepland staan. Uitloopwerk, noemen we dat. Daardoor hebben we een iets betere positie, maar nog even en ook dat werk is op.”
Kan hij nog onderdelen krijgen? “Leveringen gaan moeizamer. Als het niet geleverd wordt, dan repareren we het onderdeel veilig zelf. We zijn niet voor niets een schadeherstelbedrijf. Anders kan de klant niet verder. Vertrouwen? Ik denk niet dat de wereld meteen weer draait als voorheen. Maar dat versterkt juist m’n vertrouwen. Ik zie mensen voorlopig niet massaal met het vliegtuig op vakantie gaan. Die zoeken andere wegen. Bijvoorbeeld met een caravan of camper. Ik ga op zoek naar mensen, die niet meer op de oude manier op vakantie gaan! FOCWA kan ons hier zeker in ondersteunen.”
Jan van Zal (senior) van Van Zal Caravan en Camper herstel
Jan van Zal zag in april de omzet met zo’n veertig procent dalenl. Maar hoe ga je met zo’n daling om? “We hebben een overbruggingskrediet aangevraagd in de hoop dat we daarmee voorlopig verder kunnen. Onze accountant heeft de aanvraag verzorgd. De bank heeft er na een week of drie op gereageerd. We liggen op de stapel, werd gezegd. Het loopt, maar er is nog geen uitsluitsel. Aanbod van schade is er sowieso niet veel in deze tijd, maar ook het onderhoud is minimaal. Mensen stellen hun tripje met de caravan uit. Daarom worden de orders geannuleerd.” Jan heeft een camper ter reparatie staan, maar hij wacht nu al een paar weken op onderdelen. “De meeste fabrikanten in de zuidelijke landen zijn dicht. Onderdelen voor een camper liggen meestal niet op voorraad. De reparatie kan maar gedeeltelijk worden uitgevoerd en de camper kunnen we niet afleveren. Zo heb je geen fijne doorstroming in je cashflow. En als dat allemaal zo blijft, dan moet ik voor twee jongens in de werkplaats gedeeltelijk WW aanvragen, helaas.” Heeft Jan er nog wel vertrouwen in? “Zeker, als ondernemer heb ik altijd vertrouwen. Als met een paar maanden alles weer gaat rijden en rollen, dan redden we het wel!”
Bron Focwa