Eurocross coördineert per 1 april calamiteitenhulpverlening

Op 1 april a.s. neemt alarmcentrale Eurocross Assistance het stokje van Allianz Global Assistance over als coördinerend alarmcentrale. Dit betekent dat Eurocross tot april 2019 het eerste aanspreekpunt is bij ongevallen of rampen in het buitenland waarbij acht of meer Nederlanders getroffen zijn. Ieder jaar krijgt één van de vier grootste Nederlandse alarmcentrales de coördinerende rol. Eén alarmcentrale verkrijgt tenslotte sneller inzicht in de situatie en kan efficiënter de benodigde hulp verlenen.

In het geval van een calamiteit brengt Eurocross in kaart wat de omvang van de situatie is en wie erbij betrokken zijn. Ook legt de organisatie contact met lokale instanties zoals ziekenhuizen en de Nederlandse ambassade en waar nodig zet Eurocross extra hulpverleners in. Zij staan telefonisch getroffenen en familieleden te woord en afhankelijk van de situatie zendt de centrale een hulpverleningsteam uit naar de plek van de calamiteit.

Ontstaan samenwerking alarmcentrales
De samenwerking tussen de Nederlandse alarmcentrales Allianz Global Assistance, ANWB Alarmcentrale, SOS International, VHD Alarmcentrale en Eurocross Assistance ontstond in 1992 na de vliegramp in Faro. Bij de ramp was niet duidelijk wie welke hulpverlening kon bieden, omdat iedere alarmcentrale op zichzelf in actie trad. De alarmcentrales stelden gezamenlijk het Protocol Coördinatie Calamiteiten Nederlandse Alarmcentrales (PCCNA) op dat de centrale coördinatie mogelijk maakt.

 Bij de foto: Gea van der Huure, Teammanager Allianz Global Assistance (r) draagt de rode telefoon die symbool staat voor de overdracht van het coördinatorschap calamiteiten over aan Tito Franchetti, Manager Operations Eurocross Assistance (l).