Eurocross Assistance: Zes procent minder wintersporters kwam afgelopen seizoen in nood

 

Dit seizoen meldden tot dusver  minder wintersporters zich bij alarmcentrale Eurocross Assistance dan het vorige. Tussen december 2017 en eind maart 2018 verkeerden zo’n 1.400 wintersporters in nood, dat is zes procent minder dan vorig seizoen. Dit komt vermoedelijk door de over het algemeen optimale sneeuwcondities. Eurocross Assistance ontvingen de meeste telefoontjes uit Oostenrijk, gevolgd door Frankrijk en Italië.

Dit jaar waren enkel-, onderbeen- en kniebreuken de meest voorkomende letsels, gevolgd door heupbreuken, kniebandblessures en hersenschuddingen. Anders dan eerdere jaren staan kniebandblessures niet meer op de eerste plaats, en ziet het  medisch team van Eurocross Assistance  nog altijd veel hersenschuddingen. Arts Nicole Bootsma: “Ondanks dat bijna iedereen een helm draagt, zien we toch nog veel hersenschuddingen. Je kan hard vallen op de piste, of in botsing komen met een ander. Een hersenschudding is erg vervelend, maar zonder helm kan het ernstiger aflopen. We hebben dit seizoen gelukkig nauwelijks ernstig hoofdletsel gezien.”

Het onderzoek naar wintersportongevallen wat wij uitvoeren in samenwerking met het LUMC loopt ook dit jaar door. Nicole Bootsma: “Met het onderzoek hopen we een duidelijker beeld te krijgen van letselpatronen, de ernst van het letsel en factoren die de aard en ernst van het letsel kunnen beïnvloeden, zoals ervaringsniveau en (weers)omstandigheden. Daarmee kunnen we wintersportminnend Nederland voorlichten en hopelijk wat ellende voorkomen.”

Per ambulance naar Nederland
150 onfortuinlijke wintersporters zijn door Eurocross Assistance per ambulance naar Nederland vervoerd, 40 in een aangepaste taxi en 160 via lijnvluchten, al dan niet met extra stoelen ter ondersteuning van gebroken ledematen. Nicole Bootsma: “De ziekenhuizen in met name Oostenrijk hadden het zo druk, dat we diverse mensen naar Nederland moesten overbrengen om daar geopereerd te worden. Omdat Tyrol Air Ambulance is gestopt met de welbekende gipsvluchten, hebben we vooraf goede afspraken gemaakt met voornamelijk Nederlandse ambulancebedrijven en speciale taxi’s die in de wintersportgebieden werden gestationeerd.”