EMN Masterclass: Snelheid is cruciaal bij verzamelen van technisch bewijs in transportschades

 

Met miljoenen bewegingen per dag is transport een wereld op zich. Dat geldt ook voor transportrecht en transport-gerelateerde schades: de internationale verdragen en ingewikkelde aanvullende contractvoorwaarden maken dit tot een complex en dynamisch vakgebied. Tijdens de EMN Masterclass Marine op donderdag 25 januari jl.  Illustreerden een technisch transport-expert en een advocaat gespecialiseerd in transportrecht dat technisch bewijs het verschil maken tussen winst en verlies. De boodschap voor de grote groep deelnemers uit de advocatuur en het verzekeringswezen luidde: snelheid is geboden bij het vergaren van bewijsmateriaal.

Elke container zijn eigen eisen
Rob van der Linde, eigenaar van Target Surveys, is een absolute specialist als het aankomt op containers en tanks. Met zijn jarenlange ervaring en kritische oog valt hem direct op wat er mis is aan een container. Die kennis deelde hij met de deelnemers aan de EMN Masterclass. Hij gaf letterlijk en figuurlijk een inkijkje in de wereld van de containers. Aan welke eisen moet een container voldoen? Waar moet je op letten? Waar gaat het mogelijk mis?

Zoals bij de flexitanks, die steeds populairder worden voor het vervoer van bijvoorbeeld wijn en olie. Hierbij wordt een zak gevuld die zich daarmee vanzelf vastzet in de container. Dat vergt iets van de container: zo mogen er geen scherpe delen in zitten en moeten de wanden bestand zijn tegen de druk van de flexitank. Zo kent elke container zijn eigen eisen. Snel ter plaatse zijn bij schade is een must: alleen dan zie je wat er daadwerkelijk gebeurd is.

Wacht niet af
Daarna richtte Leendert van Hee, partner bij Van Traa, het woord tot de volle zaal. Als specialist op het gebied van transportschadeclaims, benadrukte hij het belang van het snel verzamelen van feiten. “Hoe sneller een expert zijn werk kan doen, hoe meer gegevens hij boven water krijgt. Beslag laten leggen op bewijs is ook een veel gebruikte mogelijkheid bij transportclaims. Ook hier geldt: wees er snel bij. Immers: als bewijsmateriaal eenmaal van boord is, is het daarna vaak bijzonder lastig terug te vinden.”

Aan de hand van een aantal cases liet Van Hee zien welke acties ondernomen moeten worden bij een transportschade, zowel vanuit de vervoerder als vanuit de eigenaar van de lading. Wederom werd duidelijk: wacht niet af maar ga zo gauw mogelijk zelf aan de slag. Snelheid is cruciaal.

Foto: EMN