Een op de vijf Britten door claimsmanagementbureaus benaderd om claim in te dienen over holiday sickness

Bijna één van de vijf (19%) volwassen Britten wordt na hun vakantie benaderd door claimsmanagementbureaus om een (al dan niet terechte) schadevergoeding te claimen voor een ziekte (bijv. voedselvergiftiging) of een (klein) letsel opgelopen tijdens hun vakantie. Het gaat omgerekend om 9,5 miljoen Britten, zo blijkt uit een onderzoek van de ABTA, de Britse brancheorganisatie van reisbureaus en touroperators. Sinds 2013 is er sprake van een vervijfvoudiging van het aantal holiday sickness-claims. Volgens de organisatie kosten de vele onterechte schadeclaims de reisbranche vele tientallen miljoenen ponden per jaar. Opmerkelijk genoeg krijgen hotels en reisorganisaties in het buitenland alleen op grote schaal claims van Britten.

De claimsmanagementbureaus benaderen vakantiegangers vaak out of the blue, het vaakst door de telefoon (14%), gevolgd door een sms-bericht, email (beide 7%), social media (3%) of persoonlijk bezoek (2%), soms reeds tijdens hun vakantie of op de luchthaven. Daarbij moedigen zij vakantiegangers aan om een schadeclaim in te dienen door hen te wijzen dat er ‘een pot met geld’ is voor dit soort claims. Daarbij worden zij echter niet geattendeerd op de risico’s die er voor claimanten zijn aan deze vorm van fraude, zoals een geldboete of zelfs gevangenisstraf. Uit het onderzoek blijkt dat zeven van de tien Britten niet op de hoogte zijn dat het indienen van een valse holiday sickness claim kan leiden tot een gevangenisstraf in de UK of het buitenland; 38% denkt dat dergelijke claimanten hiervoor een geldboete opgelegd kunnen krijgen. ABTA wijst in dit verband op de recente gevangenisstraf van resp. 9 en 15 maanden die een stel uit de Merseyside heeft gekregen voor het indienen van een forse frauduleuze ziekteclaim.

Om aandacht voor het probleem te vragen heeft ABTA een voorlichtingscampagne gelanceerd met als titel ‘Stop Sickness Scams’. Ook roept zij de overheid op tot een wetswijziging, die het niet langer mogelijk maakt voor claimsmanagementbureaus en advocatenkantoren om geld te kunnen verdienen aan dit soort praktijken.